Conectează-te cu noi

Politic

Cornel Itu: ”Legea salarizării unice este o prioritate pentru social-democraţi”

Publicat acum

pe

Cornel Itu deputat

Deputatul dejean Cornel Itu a declarat că ”legea salarizării unice este o prioritate” pentru partidul politic din care face parte.

Deputatul social-democrat, Cornel Itu a vorbit în Ziarul Făclia despre despre necesitatea unei legi a salarizării unitare şi despre intenţiile PSD legate de aceasta.

Reporter: De cîţiva ani se tot discută depre o lege a salarizării unice, însă, pînă acum, toate aceste discuţii nu s-au concretizat într-un act normativ. Cît de importantă este, de fapt, pentru societatea românească, o astfel de lege?

Deputat Cornel Itu: Legea salarizării unice este o prioritate pentru social-democraţi, un proiect gîndit şi elaborat de Ministerul Muncii în guvernarea Ponta, în colaborare şi prin consultări serioase cu sindicatele şi cu autorităţile publice locale şi centrale. Îmi doresc ca actualul guvern să aibă maturitatea de a susţine această lege atît de necesară unei administraţii moderne şi eficiente. Nu putem avea oameni dedicaţi muncii şi carierei în sistemul public dacă sînt prost plătiţi şi dacă nu li se recunosc meritele printr-un sistem coerent şi corect de evaluare.

Rep: PSD s-a aflat timp de trei ani la guvernare, prin Executivul condus de Victor Ponta. De ce nu s-a adoptat o astfel de lege în cei trei ani?

C.I.: PSD a făcut demersuri susţinute, a iniţiat şi a sprijinit legi pentru a repara dezastrul lăsat în urmă de Guvernul Boc, cînd medicii, profesorii, poliţiştii, funcţionarii publici, cercetătorii, respectiv toţi angajaţii de la stat, au fost crunt loviţi cu tăieri salariale, de sporuri. Faptic, aceşti oameni nu au pierdut doar 25% din salarii, ci mult mai mult, aproape de 40%. Dacă mai luăm în calcul şi majorarea TVA la 24%, vom avea un tablou complet al sărăcirii sistematice a celor care au lucrat şi lucrează în sectorul public. Apoi, ne mirăm că avem angajaţi demotivaţi sau că tinerii nu se îndreaptă spre locurile de muncă din sistemul de stat. Sînt mulţi salariaţi în sistemul de stat care îşi fac munca în mod impecabil, avînd venituri foarte mici, însă aceasta nu este o situaţie cu care să ne mîndrim. Aceşti oameni trebuie să plece acasă mulţumiţi, după ce iau salariul lunar, nu îngrijoraţi, gîndindu-se ce vor pune pe masă mîine sau poimîine.

Începând cu 2012, odată cu instalarea Guvernului Ponta, ca rezultat al voinţei populaţiei, social-democraţii au majorat, consecutiv, salariile, au reîntregit pensile şi au crescut ajutoarele sociale. Mă bucur că legea prin care medicilor li s-au majorat salariile cu 25%, celor din învăţămînt cu 15%, iar celorlalţi bugetari cu 10%, a fost promulgată. Totodată, s-a redus TVA la 19%. Guvernul PSD a lăsat vistieria plină, iar cetăţenii trebuie să beneficieze de această creştere economică. Însă, această măsură a fost, practic, un preambul la legea salarizării unice, pregătită de ministrul Rovana Plumb. Între timp, PSD a ieşit de la guvernare. Dar trebuie să mergem mai departe, această lege ar trebui să fie asumată de noul Guvern.

Rep: Din păcate, avem foarte multe indicii potrivit cărora Guvernul Cioloş nu-şi va asuma un asemenea act normativ, existînd posibilitatea ca doar din 2017 România să aibă o lege a salarizării unitare. Care va fi poziţia PSD faţă de o astfel de decizie?

C.I.: În cazul în care acest lucru nu se va întîmpla, parlamentarii social-democraţi o vor promova ca iniţiativă legislativă, fapt asumat în mod public de preşedintele PSD, Liviu Dragnea.

Rep: Sînteţi printre coiniţiatorii acestui proiect. Spuneţi-ne cam ce prevede.

C.I.: E nevoie de o nouă grilă de salarizare, după modelul proiectului pregătit de Ministerul Muncii, cu cinci clase de salarizare, respectiv: persoanele necalificate, care să beneficieze de un salariu minim brut de 1.200 de lei; persoane cu studii medii/şcoli profesionale fără bacalaureat; persoane cu studii medii cu bacalaureat; persoane cu studii superioare de scurtă durată (asistent medical, arhivar, grefier); persoane cu studii superioare de lungă durată (medic, profesor, preşedintele, înalţi demnitari, cu prag de salarizare maxim de 22.000 de lei). Totodată, e necesară o reglementare privind cele trei puteri în stat: executivă, legislativă şi judecătorească, în sensul în care acestea să aibă un nivel salarial egal. E nevoie de un sistem unitar şi echitabil privind retribuţiile în sectorul de stat şi de un raport clar între salariul minim şi maxim. Altfel nu vom avea o administraţie performantă, respectiv servicii publice de calitate.

Rep: Ne confruntăm cu o mare lipsă de specialişti în diverse domenii, datorate exodului de inteligenţă, principalul motiv fiind, aşa cum aţi arătat, proasta salarizare din sistemul bugetar. Într-un clasament european, ce poziţie ocupă România în privinţa sumelor pe care statul le alocă pentru salarii?

C.I.: Potrivit datelor furnizate de Eurostat, România se află pe ultimele locuri din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte ponderea în PIB a cheltuielilor cu salariile an-gajaţilor bugetari. Astfel, cu doar 7% din PIB alocate cheltuielilor de personal de către guvern, România este la distanţă semnificativă de state precum Danemarca (unde salariile bugetarilor consumă 17% din PIB), Franţa (13%), Belgia (12%), Grecia (12%), Po-lonia (10%) sau Marea Britanie (10%). Există o legătură evidentă între calitatea serviciilor publice şi aceste alocări bugetare. Vrem medici dedicaţi, profesori buni, funcţionari competenţi? Primul pas este să îi plătim cum se cuvine. Vrem să îi păstrăm pe cei care au rămas în slujba României, să ne îngrijească atunci cînd sîntem bolnavi, să ne educe copiii şi să ne ofere serviciile publice de care are nevoie orice cetăţean? Trebuie să îi motivăm financiar şi să le recunoaştem meritele profesionale.

Politic

Vicențiu Știr, declarație despre legea transparenței decizionale în administrația publică

Publicat acum

pe

Dejeanul Vicențiu Știr, secretar de stat în Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social a vorbit recent, în cadrul unui interviu, despre legea transparenței decizionale în administrația publică.

”Când ne referim la Legea transparenţei decizionale, ne amintim de Legea nr. 52 din 2003, privind transparenţa decizională în administraţia publică. Această lege asigură deschiderea activităţii administraţiei publice centrale şi locale către cetăţeni prin intermediul a două mecanisme importante: participarea societății la procesul de elaborare a reglementărilor și participarea cetățenilor la procesul de luare a deciziilor.

Legea transparenţei decizionale nu trebuie însă confundată cu legea privind accesul la informaţiile de interes public şi nici cu democraţia directă. În primul caz legea transparenţei dă posibilitatea cetăţenilor de a participa activ la procesul de elaborare, de reglementări prin sugestii adresate autorităţilor administraţiei publice, ceea ce este mai mult decât un acces la o informație publică.

În ceea ce privește democrația directă, legea transparenţei nu conferă cetăţenilor dreptul de a lua decizia finală cu privire la reglementările care vor fi adoptate. Acest rol va fi în continuare asumat de autorităţile administraţiei publice”, a declarat Vicențiu Știr.

Întrebat de ce este importantă transparenţa decizională în administrația publică, dejeanul a explicat că ”din totalul actelor normative emise în România, majoritatea sunt creaţia puterii executive. Dincolo de normele emise direct de Guvern prin intermediul ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţă, marea majoritate a legilor adoptate de Parlament sunt iniţiate de Guvern, fiind redactate în cadrul instituţiilor administraţiei publice. Tot acest corp de legislaţie apare şi este frecvent modificat fără implicarea celor interesaţi, fie că sunt cei care urmează să aplice fie că sunt cetățenii, cei cărora li se adresează. Lipsa transparenţei decizionale, alături de alte carenţe ale activităţii de reglementare, conduce indiscutabil la încrederea scăzută a societăţii în forţa şi importanţa acestor acte normative. Aplicarea reală a principiului transparenţei decizionale în administrația publică centrală și locală conduce la o mai mare încredere în legi şi reglementări, din moment ce ele sunt adoptate cu consultarea celor interesaţi”.

Continuă să citești

Politic

Dejeanul Vicențiu Știr, desemnat de ALDE secretar executiv pe trei județe

Publicat acum

pe

Dejeanul Vicențiu Știr, secretar de stat la Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social, a fost desemnat secretar executiv ALDE pe trei județe. 

“În ședința de azi a Biroului Politic Executiv ALDE, prezidată de domnul președinte Călin Popescu Tăriceanu, am fost desemnat secretar executiv pe județele Cluj, Sălaj și Bihor, este anunțul făcut de dejeanul Vicențiu Știr, președinte al ALDE Dej și secretar de stat la Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social.

Practic, Vicențiu Știr va avea în subordine cele trei filiale județene ALDE (alături de cele locale) și se va ocupa de organizarea lor.

Continuă să citești

Politic

Cornel Itu își arată susținerea față de referendumul privind definirea familiei. Va vota „DA”!

Publicat acum

pe

Deputatul dejean Cornel Itu a transmis un comunicat de presă din care reiese susținerea acestuia vis-a-vis de organizarea referendumului privind definirea familiei tradiţionale în Constituţia României. Redăm în continuare comunicatul transmis de deputat.

Ne aflăm în fața unui pas crucial pentru România. Urmează referendumul pentru înscrierea în Constituție a faptului că o căsătorie se poate încheia doar între un bărbat și o femeie. Ne aflăm și în fața primei inițiative cetățenești de la noi de-o amploare extraordinară, când 3 milioane de oameni solicită schimbarea legii fundamentale a statului pe o temă punctuală.

Doleanța inițiatorilor consultării populare este în spiritul învățăturilor Bibliei, fiind sprijinită de toate religiile și cultele.

Ca politician și creștin ortodox, n-am cum să nu mă implic în problemă, ea fiind în concordanță cu convingerile mele, cu felul în care am fost educat.

Referendumul nu este despre familia tradițională, cum pun fals eticheta adversarii acțiunii, este pentru căsătoria firească dintre doi oameni. Nu este un conflict între tradiționalism și modernism, ci între firesc și nefiresc.

Până la urmă, acest referendum este modalitatea de apărare a majorității cetățenilor împotriva ingineriilor sociale, pe care unii doresc să le aplice și aici, prin căsătoriile dintre persoanele de același sex. Oamenii simt primejdia, care poartă în măruntaiele ei disoluția lumii în care ne-am născut, am copilărit, am învățat și am iubit.

Până la urmă, acest referendum este modalitatea de-a demonstra că voința poporului este suverană, că nimeni n-are dreptul s-o nesocotească.

Voi vota DA la referendum!”, a transmis deputatul PSD Cornel Itu.

Continuă să citești

Politic

Secretarul de Stat Vicențiu Știr: ”Cetățeanul trebuie să fie în mijlocul deciziei publice”

Publicat acum

pe

Dezbateri publice pe tema Proiectului de Lege a Turismului | Secretarul de Stat Vicențiu Știr și Ministrul Turismului Titus Dobre participă la dezbaterile publice efectuate azi la Brașov pe tema Proiectului de Lege a Turismului. ​

Ministerul Turismului a organizat astăzi, la Brașov, la sediul Instituției Prefectului, începând cu ora 11, a doua sesiune de dezbateri publice pe tema Proiectului de Lege a Turismului. La eveniment participă alături de Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre și Secretarul de Stat din Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social, Vicențiu Știr, precum și reprezentanți din județele Brașov, Alba, Mureș, Sibiu, Harghita sau Covasna.

În calitatea sa de Secretar de Stat în Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social – responsabil de aplicarea legii transparenței decizionale – Legea nr.52/2003, dejeanul Vicențiu Știr a menționat că este esențial este să înțelegem importanța acestor dezbateri publice, punctând și enumerând în intervenția sa aspectele importante cu privire la organizarea unor astfel de evenimente.

Secretarul de Stat originar din Dej a vorbit și despre funcțiile și atribuțiunile ministerului din care face parte, precum și despre modalitatea pe care MCPDS a găsit-o pentru a veni în sprijinul asociațiilor și fundațiilor din România – Catalogul Organizațiilor Neguvernamentale pentru Evidență, Consultare și Transparență, oferind acestora posibilitatea de a fi informate în timp real despre activitățile desfășurate, de a le fi promovată activitatea și de a le facilita crearea un cadru de colaborare cu administrația publică.

Întâlnirile publice cu cetățenii pe marginea proiectul Legii turismului, în vederea preluării sugestiilor de îmbunătățire a actului normativ, vor continua.

Continuă să citești

RECLAMĂ

PUBLICITATE

>

Tu ai dat LIKE?

loading...

Articole populare