Conectează-te cu noi

Politic

Cornel Itu: ”Legea salarizării unice este o prioritate pentru social-democraţi”

Publicat acum

pe

Cornel Itu deputat

Deputatul dejean Cornel Itu a declarat că ”legea salarizării unice este o prioritate” pentru partidul politic din care face parte.

Deputatul social-democrat, Cornel Itu a vorbit în Ziarul Făclia despre despre necesitatea unei legi a salarizării unitare şi despre intenţiile PSD legate de aceasta.

Reporter: De cîţiva ani se tot discută depre o lege a salarizării unice, însă, pînă acum, toate aceste discuţii nu s-au concretizat într-un act normativ. Cît de importantă este, de fapt, pentru societatea românească, o astfel de lege?

Deputat Cornel Itu: Legea salarizării unice este o prioritate pentru social-democraţi, un proiect gîndit şi elaborat de Ministerul Muncii în guvernarea Ponta, în colaborare şi prin consultări serioase cu sindicatele şi cu autorităţile publice locale şi centrale. Îmi doresc ca actualul guvern să aibă maturitatea de a susţine această lege atît de necesară unei administraţii moderne şi eficiente. Nu putem avea oameni dedicaţi muncii şi carierei în sistemul public dacă sînt prost plătiţi şi dacă nu li se recunosc meritele printr-un sistem coerent şi corect de evaluare.

Rep: PSD s-a aflat timp de trei ani la guvernare, prin Executivul condus de Victor Ponta. De ce nu s-a adoptat o astfel de lege în cei trei ani?

C.I.: PSD a făcut demersuri susţinute, a iniţiat şi a sprijinit legi pentru a repara dezastrul lăsat în urmă de Guvernul Boc, cînd medicii, profesorii, poliţiştii, funcţionarii publici, cercetătorii, respectiv toţi angajaţii de la stat, au fost crunt loviţi cu tăieri salariale, de sporuri. Faptic, aceşti oameni nu au pierdut doar 25% din salarii, ci mult mai mult, aproape de 40%. Dacă mai luăm în calcul şi majorarea TVA la 24%, vom avea un tablou complet al sărăcirii sistematice a celor care au lucrat şi lucrează în sectorul public. Apoi, ne mirăm că avem angajaţi demotivaţi sau că tinerii nu se îndreaptă spre locurile de muncă din sistemul de stat. Sînt mulţi salariaţi în sistemul de stat care îşi fac munca în mod impecabil, avînd venituri foarte mici, însă aceasta nu este o situaţie cu care să ne mîndrim. Aceşti oameni trebuie să plece acasă mulţumiţi, după ce iau salariul lunar, nu îngrijoraţi, gîndindu-se ce vor pune pe masă mîine sau poimîine.

Începând cu 2012, odată cu instalarea Guvernului Ponta, ca rezultat al voinţei populaţiei, social-democraţii au majorat, consecutiv, salariile, au reîntregit pensile şi au crescut ajutoarele sociale. Mă bucur că legea prin care medicilor li s-au majorat salariile cu 25%, celor din învăţămînt cu 15%, iar celorlalţi bugetari cu 10%, a fost promulgată. Totodată, s-a redus TVA la 19%. Guvernul PSD a lăsat vistieria plină, iar cetăţenii trebuie să beneficieze de această creştere economică. Însă, această măsură a fost, practic, un preambul la legea salarizării unice, pregătită de ministrul Rovana Plumb. Între timp, PSD a ieşit de la guvernare. Dar trebuie să mergem mai departe, această lege ar trebui să fie asumată de noul Guvern.

Rep: Din păcate, avem foarte multe indicii potrivit cărora Guvernul Cioloş nu-şi va asuma un asemenea act normativ, existînd posibilitatea ca doar din 2017 România să aibă o lege a salarizării unitare. Care va fi poziţia PSD faţă de o astfel de decizie?

C.I.: În cazul în care acest lucru nu se va întîmpla, parlamentarii social-democraţi o vor promova ca iniţiativă legislativă, fapt asumat în mod public de preşedintele PSD, Liviu Dragnea.

Rep: Sînteţi printre coiniţiatorii acestui proiect. Spuneţi-ne cam ce prevede.

C.I.: E nevoie de o nouă grilă de salarizare, după modelul proiectului pregătit de Ministerul Muncii, cu cinci clase de salarizare, respectiv: persoanele necalificate, care să beneficieze de un salariu minim brut de 1.200 de lei; persoane cu studii medii/şcoli profesionale fără bacalaureat; persoane cu studii medii cu bacalaureat; persoane cu studii superioare de scurtă durată (asistent medical, arhivar, grefier); persoane cu studii superioare de lungă durată (medic, profesor, preşedintele, înalţi demnitari, cu prag de salarizare maxim de 22.000 de lei). Totodată, e necesară o reglementare privind cele trei puteri în stat: executivă, legislativă şi judecătorească, în sensul în care acestea să aibă un nivel salarial egal. E nevoie de un sistem unitar şi echitabil privind retribuţiile în sectorul de stat şi de un raport clar între salariul minim şi maxim. Altfel nu vom avea o administraţie performantă, respectiv servicii publice de calitate.

Rep: Ne confruntăm cu o mare lipsă de specialişti în diverse domenii, datorate exodului de inteligenţă, principalul motiv fiind, aşa cum aţi arătat, proasta salarizare din sistemul bugetar. Într-un clasament european, ce poziţie ocupă România în privinţa sumelor pe care statul le alocă pentru salarii?

C.I.: Potrivit datelor furnizate de Eurostat, România se află pe ultimele locuri din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte ponderea în PIB a cheltuielilor cu salariile an-gajaţilor bugetari. Astfel, cu doar 7% din PIB alocate cheltuielilor de personal de către guvern, România este la distanţă semnificativă de state precum Danemarca (unde salariile bugetarilor consumă 17% din PIB), Franţa (13%), Belgia (12%), Grecia (12%), Po-lonia (10%) sau Marea Britanie (10%). Există o legătură evidentă între calitatea serviciilor publice şi aceste alocări bugetare. Vrem medici dedicaţi, profesori buni, funcţionari competenţi? Primul pas este să îi plătim cum se cuvine. Vrem să îi păstrăm pe cei care au rămas în slujba României, să ne îngrijească atunci cînd sîntem bolnavi, să ne educe copiii şi să ne ofere serviciile publice de care are nevoie orice cetăţean? Trebuie să îi motivăm financiar şi să le recunoaştem meritele profesionale.

Politic

DEJ | Liberalii dejeni propun înființarea așa-ziselor „Primării de cartier”

Publicat acum

pe

PNL Dej propune un nou proiect de hotărâre pentru facilitarea accesului cetățenilor la seviciile administrației publice. Este vorba despre înființarea unor așa-zise „Primării de cartier”.

PNL Dej propune să aducă administrația la cetățean, s-o apropie, s-o facă mai prietenoasă, mai dinamică, mai interactivă. Este unul din pașii propuși de noi pentru transformarea Dejului, în timp, într-un oraș modern, dinamic, prosper si inteligent, într-adevărat smart-city de care să fim mândri cu toții”, arată consilierul local Marius Butuza, pe Facebook.

Redăm mai jos textul expunerii de motive a acestei inițiative:

În ultimii ani Primăria a devenit o instituție esențială în viața tuturor cetățenilor, un organism vital pentru fiecare dintre noi, de a cărei bună funcționare depind multe aspecte ale vieții noastre cotidiene. Relaționarea dintre administrație și cetățean este un element fundamental al actului administrativ și trebuie să se bazeze pe o comunicare eficientă și cât mai directă între cetățean și funcționarul public.
O adevărată democraţie, atât la nivel central cât şi local, este astăzi de neînchipuit fără implementarea unor tehnici noi de informare şi comunicare – repere care stau la baza teoriei şi practicii de relaţii publice. Punerea în funcţiune a unor noi tehnici de informare şi comu¬nicare se înscrie în caracterul reformator al schimbărilor ce au loc în prezent în administraţia publică de pretutindeni. Aceasta se manifestă mai ales în relaţiile dintre aleşi şi alegători. Tot mai multe autorităţi publice locale conştientizează rolul informării şi comunicării, transparenţei administrative şi implicarea, pe această bază, a publicului în procesul decizional. Necesitatea şi dorinţa de a scoate în public problemele locale se înscriu tot mai mult în strategia de publicitate a activităţii organelor administraţiei publice locale.
Din acest motiv calitatea actului administrativ este foarte importantă pentru întreaga comunitate, iar cei care sunt chemați să îndeplinească acest rol nu reușesc întotdeauna să se ridice la nivelul așteptărilor noastre, a cetățenilor. Eficiența unei administrații depinde în mare măsură de gradul de interacțiune a acesteia cu cețățenii în scopul preluării problemelor comunității și aplicării prevederilor legale în cel mai scurt timp pentru soluționarea eficientă a tuturor situațiilor semnalate sau consemnate de aceștia.
Deși Dejul nu este o localitate cu un număr foarte mare de locuitori (33497 conform ultimului recensământ), raportată la media națională, analizând situația la nivelul județului Cluj obsevăm că este totuși destul de întins ca suprafață (109 km2), iar cifra de 307,31 locuitori /km2, este una foarte mică raportată la alte localități.
De exemplu:
– Cluj-Napoca – 1808,00 loc./km2
– Turda – 609,00 loc./km²
– Cîmpia Turzii – 1.129,00 loc./km²
– Gherla – 313,16 loc./km²
– Huedin – 152,90 loc./km2
După cum obsevați din acest punct de vedere suntem penultima localitate din județ, cu mențiunea că Huedinul este o localitate de munte, având un specific aparte acestor tipuri de așezări foarte întinse ca suprafață și datorită condițiilor geografice dificile, comunitățile sunt dispersate pe o suprafață foarte extinsă.
Numărul mic de locuitori pe km2, indică faptul că distanțele medii pe care aceștia sunt nevoiți să le parcurgă pentru a-și soluționa problemele zilnice este mare și luând în calcul și alți factori cum ar fi vârsta medie, posibilitațile fizice de deplasare și sănătatea pot fi determinante atunci când analizăm calitatea vieții respectivei comunități.
Conform datelor oficiale, vârsta medie a cetățenilor care în Dej este de … ani. Numărul mare de persoane în vârstă, pensionari precum și persoane cu diverse dizabilități motorii, ne fac să susținem ca fiind oportună o asemenea inițiativă, care odată pusă în practică ar aduce o ridicare semnificativă a calității vieții comunităților din zonele respective și a societății dejene în general.
Grupurile de pesoane vulnerabile din punctul de vedere al capacității de deplasare precum și din punct de vedere al securității vor fi principalele beneficiare ale acestei inițiative.
Preluarea petițiilor, plata taxelor și a impozitelor va fi mult mai facilă pentru cetățeni, prin faptul că aceștia nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze din cartierul lor până la primărie,și să aștepte la cozi interminabile pentru a-și soluționa dolenațele.
Un factor important și demn de luat în seamă ar fi că prin înființarea acestor primării de cartier se va genera sentimentul de apropiere a instituției administrative de cetățenii săi, un semn al grijii sporite pe care aeasta o are față de ei și problemele cu care aceștia se confruntă zilnic. Primăria nu este și nu trebuie să se comporte precum Big Brother, însă trebuie să creeze acel climat deschis și prietenos pentru ca cetățenii să se simtă prețuiți, valorizați și să aibă sentimentul că găsesc în administrație un partener sincer, corect și amabil, dar în același timp ferm în ceea ce privește respectarea legii de către toți membrii societății pe care o desevește.
Asigurarea climatului de normalitate civică, de ordine şi siguranţă publică este un alt element care trebuie să reprezinte permanent o prioritate pentru administrație, care prin structurile specializate şi abilitate în baza legislatiei în vigoare caută să identifice cele mai eficiente forme şi modalităţi de realizare a acestui obiectiv.
Creşterea siguranţei cetăţeanului este o funcție de bază a administrației și se realizează prin diminuarea riscurilor şi a vulnerabilităţilor, aspect care presupune o analiză de detaliu a riscurilor posibile şi vulnerabilităţilor la adresa societăţii în ansamblu, a individului în particular, a serviciilor şi infrastructurilor critice vitale funcţionării societăţii moderne.
Evoluţia generală a societăţii, caracterizată prin perpetuarea unor fapte infracţionale, impun o evaluare permanentă și atentă a elementelor care stau la baza bunei funcţionări a structurilor abilitate în prevenirea şi protecţia cetățenilor și infrastructurilor, combaterea fenomenului infracţional, prin perfecţionarea metodelor de asigurare a ordinii şi siguranţei publice. Siguranţa publică este percepută, îndeosebi de către individ dar şi de societate, ca un sentiment de linişte şi încredere pe care îl conferă aplicarea măsurilor de menţinere a ordinii şi liniştii publice, având ca scop principal creşterea gradului de siguranţă al persoanelor, colectivităţilor, a bunurilor şi a proprietăţii private, a serviciilor şi infrastructurilor locale .
Datorită acestor argumente, înființarea unor posturi de poliție de cartier se impune ca o necestitate și se va constitui ca un factor de echilibru în comunitațile pe care le vor deservi, deoarece este binecunoscut faptul că prin simpla prezență în mijlocul comunității a personalului de specialitate, a omului în uniformă, se impune ordine și respect iar acest fapt se va materializa prin diminuarea semnificativă a fenomenului infracțional, prin inhibarea lui încă din stadiul incipient.
Ca urmare a celor de mai sus, propunem înființarea unor puncte de servicii de administrație publică, denumite generic ”primării de cartier” după cum urmează:
1. Cartierul Dealul Florilor Locația:……………………
– Ghișeu de preluare a petițiilor -1 pers
– Casierie pentru plata impozite, taxe și amenzi -1 pers
– Poliție comunitară -2 pers
2. Cartierul Ocna Dejului: Locația:……………………
– Ghișeu de preluare a petițiilor -1 pers
– Casierie pentru plata impozite, taxe și amenzi -1 pers
– Poliție comunitară -2 pers
3. Cartierul Viile Dejului: Locația:……………………
– Ghișeu de preluare a petițiilor -1 pers
– Casierie pentru plata impozite, taxe și amenzi -1 pers
– Poliție comunitară -2 pers
4. Cartierul Triaj: Locația:……………………
– Ghișeu de preluare a petițiilor -1 pers
– Casierie pentru plata impozite, taxe și amenzi -1 pers
– Poliție comunitară -2 pers
Personalul acestora va fi asigurat de către angajații actuali, iar locațiile în care acestea urmează a fi amplasate vor fi stabilite dintre cele care se află în patrimoniul privat sau public al Primăriei Dej.

FOTO – Arhivă

Continuă să citești

Politic

Deputatul dejean Cornel Itu, proiect de lege privind finanțarea structurilor sportive

Publicat acum

pe

Deputatul dejean Cornel Itu a inițiat în această săptămână un proiect de lege de importanță majoră pentru structurile sportive, pentru buna desfășurare a activității acestora, în special în privința asigurării unei continuități în ceea ce privește finanțarea lor.

„Proiectul de lege, pe care mă bucur că l-au semnat, alături de mine, numeroși colegi din Grupul Parlamentar al PSD, va modifica Legea nr. 350 din 2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general.

Scopul acestei legi, care sper că va fi adoptată și aplicată într-un viitor nu prea îndepărtat, este crearea unor condiții reale și de egalitate de șanse pentru accesarea de fonduri nerambursabile pentru toți operatorii de programe, în special pentru cei din domeniul sportului.

Aprobarea Bugetului are o perioadă considerabilă de dezbatere până la aplicare, și uneori se prelungește, fapt care conduce la blocarea desfășurării programelor (a campionatelor sau turneelor) în perioada ianuarie-martie, întrucât nu se pot deconta cheltuielile care pot fi dovedite prin chitanțe și facturi (arbitraj, cazare, masă, servicii medicale, transport, care asigură buna desfășurare a proiectului), având în vedere legea care e acum în vigoare. Așadar, am considerat că se impune o schimbare! Principala modificare pe care am adus-o prin proiectul meu este că se înlocuiește condiția temporală a anului bugetar cu condiția contractării de achiziții, bunuri sau servicii strict în scopul programului respectiv. Cred că modificarea conduce la o mai bună aplicare a dispozițiilor legii și acoperă alte ipoteze care nu se intersectau cu anul bugetar. Astfel, cheltuielile vor fi eligibile dacă se dovedesc că au fost oportune și justificate în scopul programului, eliminându-se rigiditatea limitei temporale.

Promovarea sportului și sprijinirea activității sportivilor reprezintă pentru mine o prioritate în activitatea parlamentară, cred în forța sportului de a modela caractere și de a crea baza unei vieți sănătoase și fericite, în special când vine vorba de tânăra generație”, a declarat Cornel Itu, deputat PSD.

 

FOTO – Arhivă

Continuă să citești

Politic

Deputatul dejean Cornel Itu: „ziua de 9 mai, (…) amintirea unui moment crucial ȋn câștigarea independenţei”

Publicat acum

pe

Pentru România, ziua de 9 Mai are tripla semnificaţie: Ziua Europei, Ziua Independenţei proclamată în 1877 şi Victoria Coaliţiei Naţiunilor Unite în cel de-al Doilea Război Mondial din anul 1945.

Ziua de 9 Mai 1877 a fost un moment crucial in istoria poporului român, reprezentând declararea independenţei României faţă de Imperiul Otoman de către Mihail Kogălniceanu. Declaraţia unirii a declanșat Războiul de Independenţă, ȋn urma căruia, prin conferința de pace de la Berlin din 1878, s-a decis ca Rusia să recunoască României independența, să cedeze teritoriile Dobrogei și Deltei Dunării, inclusiv portul Constanța, și mica Insulă a Serpilor. În schimb, Rusia prelua județele din sudul Basarabiei.

Cea de-a doua semnificaţie a zilei de 9 mai este legată de sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial și Victoria Coaliţiei Naţiunilor Unite. Acest moment a reprezentat finalul celor peste 2000 de zile ȋn care 50 de milioane de oameni și-au pierdut viaţa ȋn lupte care păreau nesfârșite.

Totodată, 9 mai este sărbătorită ca Ziua Europei pentru a marca istorica declaraţie de la 9 mai 1950 a ministrului francez de externe Robert Schuman, prin care propunea un plan de colaborare economică între Franţa şi Germania, pentru eliminarea rivalităţilor seculare dintre cele două state. A fost baza construcţiei unei Europe unite, devenită astăzi Uniunea Europeană.

Astfel, ziua de 9 mai reprezintă pentru poporul roman amintirea unui moment crucial ȋn câștigarea independenţei, finalitatea luptelor date ȋn timpul celui de-Al Dolilea Război Mondial, dar și sărbătoarea unui parteneriat la nivel eurpean prin care consolidăm pacea și ordinea politică, economică și socială alături de alte state”, a declarat deputatul dejean Cornel Itu.

Continuă să citești

RECLAMĂ

loading...

Facebook

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER

Cele mai populare