Conectează-te cu noi

Naţional

Procedura de recuperare a banilor din timbrul de mediu, ştearsă odată cu cele 102 taxe

Publicat acum

pe

Eliminarea timbrul de mediu, odată cu celelalte 101 taxe, va complica procedura de recuperare a banilor plătiţi de toţi cei ce şi-au înmatriculat anterior maşinile. Avocatul Alexandru Răţoi-Pârvu spune că prin abrogarea OUG 9/2013 dispare şi procedura administrativă prin care se returnau banii, potrivit Mediafax.

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, Legea ”Dragnea” pentru eliminarea a 102 taxe. Printre acestea se află şi timbrul de mediu. Până acum cei care îşi înmatriculau o maşină au continuat să o plătească, deşi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis că taxa este discriminatorie şi a obligat statul român să restituie banii astfel încasaţi.

Taxa a purtat de-a lungul timpului diferite denumiri: taxa auto, taxă de poluare, taxă pe emisii poluante, taxă de timbru etc.

Ce presupune această schimbare legislativă pentru cei care urmează să-şi recupereze banii aferenţi acestei taxe încasate ilegal? “Abrogarea OUG nr. 9/2013 „cu modificările şi completările ulterioare” presupune şi eliminarea procedurii administrative „perfecţionate şi simplificate” de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, reglementată de articolul 12 din acest act normativ. Această procedură, introdusă prin Ordonanţa din 31 August 2015, avea calităţi indiscutabile, care reprezentau, în egală măsură, un „avans” serios faţă de reglementarea anterioară: permitea restituirea integrală a taxelor achitate în temeiul unor legi şi ordonanţe adoptate cu încălcarea dreptului european – OUG nr. 50/2008, Legea nr. 9/2012, prin parcurgerea unei simple proceduri administrative şi depunerea unui dosar la Fisc”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Alexandru Răţoi-Pârvu, avocat în cadrul Societăţii Civile Profesionale de Avocaţi “Piperea şi Asociaţii”.

Acesta arată că Legea 1/2017 implementează ceea ce era necesar de implementat, adică abrogă o taxă evident contrară legislaţiei comunitare şi că măsura este evident pozitivă pentru viitor, dar mai ales normală şi legală. În schimb, pentru trecut, în cazul celor ce au achitat deja taxa şi nu au recuperat banii, procedura de recuperare pare să se complice.

Avocatul arată că, anterior Legii numărul 1 au existat două proceduri administrative. Este vorba despre cea prevăzută de OUG 8/2014, prin care se instituia procedura de restituire dedicată celor care au obţinut hotarări judecătoreşti prin care li s-a recunoscut dreptul la restituire a taxei speciale, taxei pe poluare şi taxei pe emisii poluante anterior datei de 31 decembrie 2015.

A doua procedură administrativă este cea prevazută de OUG 40/2015 (privind timbrul de mediu), care prevedea procedura de restituire a celor care nu aveau o hotarare judecatorească obţinută sau nu se încadrau în condiţiile impuse de OUG 8/2014.

Există însă mai multe situaţii concrete. De exemplu, cei care au achitat taxa specială, taxa pe poluare şi taxa pe emisii poluante (toate trei reglementate prin acte normative contrare Tratatului UE, conform deciziilor succesive ale CJUE : cauza Tatu etc.) şi au obţinut o hotărâre judecătorească anterior datei de 31 decembrie 2015 vor urma procedura prevăzută de OUG 8/2014, cu menţiunea că nu li se poate impune o eşalonare pe cinci ani a restituirii, ci aceasta trebuie efectuată pe loc, potrivit deciziei CJUE în cauza Câmpean.

O altă situaţie este a celor ce au achitat taxa specială, taxa pe poluare şi taxa pe emisii poluante şi nu au obţinut o hotărâre judecătorească, aceştia trebuind să declanşeze o procedură judiciară sau să încerce o procedură administrativă ad-hoc, cu următoarea precizare : deşi procedura administrativă de restituire, adoptată prin ordin comun, nu a fost abrogată, textul de lege din OUG 9/2013 nu mai este în vigoare, ordonanţa fiind abrogată integral prin Legea 1/2017. Un argument suplimentar în sprijinul admisibilităţii unei proceduri administrative ad-hoc constă şi în obligativitatea statului de a respecta hotărârilor pronunţate de CJUE, inclusiv la nivel de autoritate administrativă.

Iar a treia situaţie este a celor care au achitat timbrul de mediu (reglementat prin OUG 9/2013, contrara Tratatului UE, conform deciziei CJUE în cauza Budişan) şi, prin definiţie, nu au obţinut nicio hotărâre judecătorească, aceştia urmând să apeleze fie la procedura judiciară, fie la procedura administrativă ad-hoc.

În ceea ce priveşte cele două instituţii ale statului implicate în colectarea acestei taxe, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) şi Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), acestea au răspuns la solicitarea MEDIAFAX, încercând să explice ce au de făcut cei care au de recuperat banii.

Organele fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au competenţă numai în ceea ce priveşte stabilirea, verificarea şi colectarea timbrului de mediu pentru autovehicule, inclusiv soluţionarea contestaţiilor. În acest sens precizăm că, în prezent, organele fiscale restituie, la cererea contribuabililor, taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, restituire care se efectuează pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora. Se restituie într-o singură tranşă, la cererea contribuabilului, valoarea reziduală a timbrului de mediu pentru autovehicule, precum şi sumele reprezentând diferenţe de timbru rezultate în urma contestării acestuia. De asemenea vă facem cunoscut că suma restituită, inclusiv compensările, din taxa de mediu în perioada 01.01.2016 – 13.12.2016 este de 179.987.159, 94 de lei”, se arată în răspunsul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la solicitarea MEDIAFAX.

Banii care provin din această taxă sunt colectaţi la bugetul Fondului de Mediu, care este gestionat de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Mihai Alexandru Moia, preşedintele AFM a precizat, pentru MEDIAFAX, că în prezent, pe cale administrativă se restituie doar diferenţele de timbru de mediu pentru autovehicule rezultate în urma contestării acestuia şi valoarea reziduală a timbrului de mediu pentru autovehicule. “Menţionăm faptul că AFM restituie timbrul de mediu, într-o singură tranşă, doar persoanelor fizice şi juridice care au dobândit dreptul la restituire printr-o hotărâre judecătorească definitivă”, a declarat Moia.

Acesta a adăugat că termenul de soluţionare a cererilor de restituire este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire la organul fiscal competent. “În prezent, restituirea timbrului de mediu de către AFM, în baza unei sentinţe civile, se efectuează în ordinea cronologică a depunerii cererilor de restituire la registratura instituţiei, la momentul de faţă fiind în curs de soluţionare cererile depuse în luna decembrie 2016”, arată preşedintele AFM.

De ce statul a continuat să încaseze această taxă declarată ilegală de Curtea de Justiţie a UE? Avocatul Alexandru Răţoi-Pârvu spune că “Statul a încasat această sumă chiar şi după ce am „încasat” condamnarea din cauza Budişan fiindcă se urcase într-un carusel bugetar din care nu a mai reuşit să coboare decât cu forţa şi care presupunea ca banii încasaţi nelegali să fie utilizaţi pentru restituiri. Pe scurt: 45% din bugetul Fondului de Mediu era constituit din sume aferente încasărilor provenite din timbrul de mediu. Problema este că, la final, noi vom achita distracţia din carusel, în calitate de contribuabili: restituirea taxelor, inclusiv timbrul de mediu, a dobânzilor aferente şi a cheltuielilor de judecată”.

 

Sursa – Mediafax.ro

Naţional

Viorica Dăncilă, desemnată premier! Votul de învestitură va fi dat pe 29 ianuarie

Publicat acum

pe

Viorica Dăncilă are la dispoziţie zece zile pentru a veni în Parlament cu o echipă şi un program de guvernare după ce a fost desemnată de preşedintele Klaus Iohannis pentru poziţia de prim-ministru. Parlamentul se va reuni în sesiune extraordinară, dar nu vor exista surprize, pentru că majoritatea PSD/ALDE este solidă. Liviu Dragnea a anunţat că votul de învestitură va fi dat pe 29 ianuarie, transmite Ziarul Financiar.

Preşedintele Klaus Iohannis a decis – cum singur spune – „să mai dea o şansă PSD”, desemnând-o Viorica Dăncilă pentru fotoliul pe prim-ministru, al treilea prim-ministru desemnat în ultimul an.

Viorica Dăncilă este președinte al grupului PSD din Parlamentul European şi a Organizaţiei de Femei a partidului. Aceasta vine din judeţul Teleorman. A făcut studii în domeniul exploatării gazelor şi petrolului şi o specializare în ştiinţe politice.

Întrebată dacă nu se teme că, odată ajunsă la Palatul Victoria, va avea aceeaşi soartă ca a precedenţilor doi premieri, aceasta a răspuns că este o fire optimistă.

Originară din Roşiorii de Vede, Viorica Dăncilă a prins căderea comunismului ca profesoară la Liceul din Videle, conform Digi24. În politică a intrat în 1996, odată cu înscrierea în PSD. A obţinut prima funcţie în partid în 2005, când a devenit preşedintele Organizaţiei Judeţene de Femei, şi a continuat să urce treaptă cu treaptă ierarhia până ce, în 2015, a fost aleasă şefa tuturor femeilor social democrate.

De formaţie inginer petrolist, are un master în ştiinţe politice, obţinut în 2006, când avea deja 43 de ani. Este, în prezent, la al doilea mandat de eurodeputat.

 

FOTO – Arhivă

Continuă să citești

Naţional

Programul de facturare online – un strict indispensabil pentru orice întreprindere

Publicat acum

pe

Zilnic, numai in tara noastra se irosesc tone de hartie, astfel ca lucrurile sunt mult mai alarmante decat ne-am putea imagina in conditiile in care reciclam destul de putin. Facturi, registre, chitante si bonuri, fiecare dintre acestea necesita hartie, astfel ca una dintre solutiile la care apeleaza din ce in ce mai multe companii sunt programele de facturare online. Aceste aplicatii, am putea spune ca au revolutionat aproape in totalitate modul in care astazi se pot elibera facturi si chitante si prin care se poate contribui in mod direct la protejarea mediului inconjurator. Astfel, programele de facturare online castiga din ce in ce mai mult teren in detrimentul contabilitatii clasice.

Dat fiind faptul ca necesitatile companiilor mari si mici s-au diversificat in ceea ce priveste contabilitatea, pe piata au aparut in ultimii ani o gama destul de larga de programe de facturare online, unul dintre acestea fiind Geniusfacturare, un program de facturare foarte fiabil. Programele de facturare online reprezinta in conditiile actuale mai mult decat un simplu strict necesar pentru mai toate intreprinderile avand in vedere ca acestea aduc numeroase avantaje, iar utilizarea acestora contribuie in mod direct la protejarea mediului inconjurator. Iata totusi cateva avantaje importante pe care aceste programe de facturare le pot aduce unei intreprinderi.

Reduce timpul necesar crearii si emiterii unei facturi.

Programele de facturare online au fost dezvoltate in asa fel incat utilizarea lor sa fie cat mai intuitiva, fapt pentru care crearea, respectiv emiterea unor chitante si facturi este o sarcina mult mai usoara decat daca acest lucru s-ar realiza prin metodele contabile clasice. Programele de facturare dispun de numeroase aplicati isi optiuni, astfel ca facturile contin toate informatiile necesare, pe care un operator le poate introduce foarte simplu, electronic. In ultimii ani, din ce in ce mai multi clienti prefera sa primeasca factura in format electronic in detrimentul celei clasice, astfel ca programele de facturare online castiga din ce in ce mai mai mult teren in detrimentul modalitatilor de contabilitate clasice.

Reduce numarul cheltuielilor aferente consumabilelor.

Consumabilele reprezinta o parte destul de insemnata din cheltuielile unei companii daca se ia in calcul hartia, instrumentele de scris, precum si consumabilele printerelor utilizate in emiterea facturilor si chitantelor. Prin utilizarea unui program de facturare online, toate aceste cheltuieli se vor reduce drastic avand in vedere ca totul se intampla online. Facturile emise prin intermediul acestor programe pot fi transmise clientilor foarte simplu prin intermediul postei electronice, astfel ca nu mai este necesar ca aceste facturi sa se emita obligatoriu pe hartie.

Eficientizeaza procedurile financiare si contabile.

Procedurile financiare si contabile sunt unele care presupun foarte multa migala, fapt pentru care utilizarea unui program de facturare ar putea eficientiza semnificativ intreaga procedura financiara si contabila. Programele de facturare online cu adevarat profesioniste, precum este si Geniusfacturare, vin la pachet cu o serie de functii prin intermediul carora se pot obtine numeroase rapoarte si se pot crea pastra diverse evidente care se pot accesa ulterior foarte simplu, fara a mai fi necesara cautarea fizica a acestora.

Continuă să citești

Naţional

Atenție la polei și zăpadă pe carosabil! Recomandările polițiștilor pentru șoferi

Publicat acum

pe

Având în vedere condițiile meteo din această perioadă, Poliţia Română vă recomandă să adaptaţi permanent viteza la condiţiile de drum şi trafic.

Chiar dacă vă aflaţi în localităţi sau în afara lor, iar partea carosabilă este umedă ori acoperită de polei, gheaţă, zăpadă sau mâzgă, trebuie să circulaţi cu o viteză care să permită oprirea în siguranţă, având în vedere că distanţa de frânare în astfel de condiţii este mult mai mare.

Evitaţi acţionarea bruscă a sistemului de frânare şi a mecanismului de direcţie, deoarece autovehiculul pe care îl conduceţi poate derapa. Folosiţi cu precădere frâna de motor atunci când rulaţi pe un carosabil alunecos. Nu efectuaţi depăşiri riscante!

Pentru a preîntâmpina producerea unor evenimente rutiere nedorite, polițiștii recomandă conducătorilor de autovehicule să păstreze în mers o distanţă suficient de mare faţă de vehiculul din faţă, pentru a putea opri în condiţii de siguranţă!

Folosiţi luminile de întâlnire și pe timpul zilei, mai ales în condiţii de vreme nefavorabilă. Curăţaţi în permanenţă farurile, blocurile de semnalizare, parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului, asiguraţi buna funcţionare a ştergătoarelor de parbriz şi folosiţi corespunzător instalaţia de ventilaţie – climatizare!

Vă reamintim că utilizarea anvelopelor de iarnă este obligatorie atunci când se circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. De asemenea, autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante.

Pietoni, luați-vă toate măsuri de precauţie, pentru a fi siguri că sunteți observaţi în trafic de către şoferi! Circulați, pe cât posibil, doar pe trotuare, faceți traversarea străzii prin locurile marcate, la culoarea verde a semaforului electric şi numai după ce sunteți siguri că intenţia de a traversa a fost observată de către şoferi!

De asemenea, poliţiştii rutieri atrag atenţia asupra necesităţii respectării indicaţiilor agenţilor de circulaţie, în cazul interzicerii temporare a circulaţiei pe unele sectoare de drum.

Continuă să citești

RECLAMĂ

Facebook

loading...

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER

Cele mai populare