Naţional
4 tipuri de becuri pentru faruri
Publicat acum
2 anipe
Cele patru tipuri comune de becuri pentru faruri auto sunt cu halogen, LED, Xenon/HID și Laser. Dacă te-ai întrebat vreodată de ce tip de bec de far ai nevoie, iată un ghid rapid și ușor care te poate ajuta să-l alegi pe cel potrivit pentru vehiculul tău:
Lămpile cu halogen conțin un filament sau o pereche de filamente pe becuri unice care asigură atât funcția farului luminos, cât și slab, dar în bec există mai degrabă gaz sub presiune decât un vid. Filamentele becului sunt de wolfram, iar învelișul de sticlă este presurizat cu gaz inert și o cantitate mică de gaz halogen reactiv chimic, de obicei iod sau brom, care permite becurilor cu halogen să ardă mai strălucitoare și mai mult timp, fără a înnegri interiorul becului. Unele becuri cu halogen au un strat albastru pentru a le face să pară mai strălucitoare decât sunt.
Majoritatea farurilor moderne folosesc becuri cu halogen. Unele înlocuitoare de fascicule sigilate pentru vehiculele mai vechi cu sticlă au chiar și capsule cu halogen încorporate în carcasa fasciculului sigilat de sticlă, mai degrabă decât tipul original de filament. Dacă una dintre acele unități de fascicul etanșat anterioare este spartă de o piatră, vidul din cadrul lămpii cu fascicul etanșat se va pierde și acele filamente de stil vechi se vor oxida și se vor arde aproape imediat. Cu capsula cu halogen care furnizează lumină, o mică gaură de piatră în fața lentilei nu contează.
Becurile cu halogen nu costă mult de fabricat și costă, de obicei, mai puțin de 20 USD per bec de înlocuit, dar trebuie săcumpărați o marcă de renume – unele mărci se pot arde în decurs de o lună. Se înlocuiesc destul de ușor pe majoritatea vehiculelor. Este posibil ca unele vehicule să necesite îndepărtarea pieselor din zona compartimentului motorului sau, poate, a scutului de stropire.
Farurile cu halogen standard ard cu o nuanță ușor gălbuie care măsoară la aproximativ 3.000 Kelvin pe scara temperaturii culorii. Există unii producători de becuri care produc becuri cu halogen de la 3400 la 4200 Kelvin, dar acestea nu sunt legale în majoritatea locurilor.
Cu alte cuvinte, cu cât mergi mai sus pe scara Kelvin, cu atât lumina este mai albă. Scara Kelvin pentru farurile mașinii începe de obicei de la aproximativ 2.500 și merge la aproximativ4.600 – în general, scara Kelvin ajunge până la 10.000, dar aceasta este intensitatea soarelui strălucitor sub un cer albastru. Aceasta este o strălucire plăcută și confortabilă, care își face treaba bine, dar dacă preferați lumini albe strălucitoare cu o rază de acțiune ceva mai mare, poate doriți să luați în considerare un alt tip de bec de far care este mai înalt pe scara Kelvin.
Durata de viață tipică: Aceste becuri ard fierbinți, oferindu-le o durată de viață ceva mai scurtă (450 până la 1.000 de ore) decât alte becuri pentru faruri.
Cost mediu: 10 – 20 USD pentru un bec și până la 100 USD pentru o pereche de faruri.
Becurile farurilor cu LED (Light-Emitting Diode) sunt iluminate printr-un termen lung de lux numit electroluminiscență, ceea ceînseamnă practic că electronii sunt trageți către găurile încărcate pozitiv dintr-un semiconductor, astfel ei eliberează energie sub formă de fotoni, care sunt particule de lumină.
Aceeași tehnologie este acum răspândită pe luminile de bord și pe consolele ecranului. Luminile cu LED-uri au fost, de asemenea, folosite pentru lumini indicatoare de pe aparate, lanterne strălucitoare, precum și pentru un număr tot mai mare de lămpi de oprire a vehiculelor, lămpi din spate, lămpi interioare și iluminarea casei. Cu alte cuvinte, luminile LED sunt folosite aproape peste tot în zilele noastre.
Becurile LED sunt practic mici semiconductori care pot fi aranjate pentru a se potrivi în spații înguste. Acest lucru face posibil ca producătorii să vină cu modele de faruri mai elegante și oferă mai multă flexibilitate în stabilirea altor componente ale ansamblului, cum ar fi luminile de semnalizare.
LED-urile pot fi proiectate să emită orice culoare a spectrului. Ele pot produce o lumină strălucitoare, albă, care luminează până la o milă înainte, fără a orbi traficul din sens opus. Luminile LED variază de obicei între 4.000 și 6.000 Kelvin pe scara de culori.
Costul farurilor cu LED este de obicei mai mare decât omologul lor cu halogen. Acest lucru se datorează faptului că structura ansamblului lor este puțin diferită din cauza radiatorului care trebuie încorporat în lumini pentru a preveni supraîncălzirea emițătorului de bază.
Durata de viață tipică: 10.000 până la 30.000 de ore (unele surse pun viața la 5.000 de ore). În comparație cu farurile cu halogen, becurile LED funcționează rece și nu produc atât de multă căldură. Acest lucru le oferă ore mai lungi de iluminare care, în unele cazuri, ar putea acoperi întreaga durată de viață a unui vehicul.
Cost mediu: 100 USD pentru un bec și 600 USD până la 1.300 USD pentru o pereche de faruri.
Xenonul, cunoscut și sub denumirea de lumini cu descărcare de înaltă intensitate sau HID, este un tip de far care este instalat în mod obișnuit pe vehiculele de ultimă generație. Aceste faruri contin o combinatie de gaze xenon si argon amestecate cu metale vaporizate care emit o lumina extrem de strălucitoare. Există kituri de conversie disponibile de la unele surse aftermarket pentru a face upgrade la faruri Xenon/HID.
Farurile HID emit lumină într-o nuanță alb albăstruie (4.000-6.000 Kelvin), care oferă de obicei o gamă mai mare (mai îndepărtată) de iluminare.
Farurile cu xenon sau HID au o întârziere de câteva secunde înainte de a atinge puterea maximă. De asemenea, pot fi prea luminoase și pot orbi șoferii care se apropie.
O altă problemă posibilă este că strălucirea alb-albastruie poate afecta vederea celuilalt șofer în întuneric. Deoarece lumina lor este atât de concentrată, este posibil să nu vedeți nimic altceva în afara câmpului de iluminare al farurilor. Acest lucru poate îngreuna parcarea, schimbarea benzilor sau traversarea intersecțiilor.
Durata de viață tipică: 2.000 până la 10.000 de ore. Farurile HID pot rezista ani de zile, deoarece nu au filament care se poate arde.
Cost mediu: 100 USD per bec și 350 USD până la 1.400 USD pentru o pereche de faruri.
Farurile cu laser sunt o inovație recentă în tehnologia de iluminat auto. Aceste lumini luminează prin procesul de chemiluminiscență, ceea ce înseamnă că produc lumină prin declanșarea unei reacții chimice.
Razele laser trec printr-o cameră care face ca gazul fosfor din interior să strălucească. Ceea ce vedeți în fața vehiculului dvs. este lumina care vine de la gaz și nu razele laser în sine.
Cu alte cuvinte, în cadrul unității farurilor, laserele strălucesc pe oglinzi care se reflectă pe o lentilă umplută cu gaz special pentru a crea un fascicul de lumină puternic.
Farurile cu laser sunt mai eficiente decât becurile LED. Ele pot produce de 1.000 de ori cantitatea de lumină pentru jumătate din cantitatea de energie pe care o consumă LED-urile. De asemenea, sunt de 10 ori mai mici decât acestea din urmă, ceea ce permite producătorilor să proiecteze un ansamblu mai puțin adânc.
Acestea sunt de anvergură, au o bună adaptabilitate și pot fi pornite/dezactivate cu ușurință.
Deși pot produce mai multă lumină, produc și mai multă căldură decât LED-urile. Aceasta înseamnă că ansamblul necesită sisteme de răcire încorporate mai sofisticate.
De asemenea, în prezent sunt disponibile doar pentru utilizare în faza lungă, ceea ce înseamnă că trebuie să fie asociate cu faruri obișnuite cu halogen, LED sau HID.
Deși BMW și Audi au început să le folosească în anumite modele, acestea au fost aprobate pentru utilizare în SUA doar recent. În comparație cu alte tipuri de faruri, aceste lumini sunt foarte scumpe și vă pot aduce înapoi mii de dolari.
Durata de viață tipică: 50.000 de ore. Farurile cu laser necesită un consum de energie foarte scăzut, ceea ce le permite să funcționeze pentru o perioadă foarte lungă de timp.
Cost mediu: de la 8.000 la 12.000 USD.
Ce cauzează stingerea farurilor auto?
Cel mai comun vinovat pentru o lumină arsă este vârsta, spune Zullo. „S-ar putea să conduci și să nu observi că unul dintre farurile tale este stins și apoi, din moment ce celălalt are aceeași vârstă, în câteva săptămâni s-ar putea să se deterioreze și unul”, spune el. Dintr-o dată problema devine îngrozitor de evidentă.
Pe langa varsta, frigul sau caldura extreme pot provoca si arderea farurilor. Schimbările de temperatură pot afecta filamentul becului, care este foarte delicat.
Cu becurile cu halogen mai noi, o altă cauză a diminuării luminii poate fi oxidarea carcasei de plastic, făcându-l să pară alb sau gălbui, spune Zullo. Acest lucru diminuează fasciculul de lumină care îi ajută pe șoferi să vadă drumul întunecat din față, spune el. „În acest caz, ar trebui să înlocuiți întregul ansamblu far”, adaugă el.
În plus, orice crăpătură din carcasă poate duce la arderea becurilor cu halogen, deoarece acestea nu suportă umiditatea. „Așa că ați putea pune un bec nou acolo și într-o zi sau două se va exploda din cauza umidității și umezelii”, spune Zullo. „De asemenea, aceste becuri nu pot fi atinse de degetele tale; dacă îl instalezi, trebuie să folosești mănuși de cauciuc pentru că dacă pui degetul pe bec, sarea din transpiratie va arde acel bec imediat.”
Aveți un plan de siguranță în cazul în care farul se ard în timpul conducerii. Asigurați-vă că practicați conducerea în siguranță atunci cand sunteți pe drum.
5 pași Pentru a schimba corect becurile
Pasul 1. Opriți mașina
Pasul 2. Deschideți compartimentul motorului
Pasul 3. Deconectați becul farului
Pasul 4. Deșurubați farul vechi
Pasul 5. Înșurubați noul bec al farului.
Majoritatea producătorilor de mașini vă sugerează să verificați manualul de utilizare pentru detalii despre cum să schimbați farul în vehiculul dvs. specific, precum și ce bec de far să cumpărați. Totuși, tot ceea ce s-a discutat mai sus vă va fi de ajutor dacă doriți întotdeauna să mențineți siguranța.