Naţional
Anchetă a Consiliului Concurenței în sectorul auto și pe piața asigurărilor! Posibilă înţelegere anticoncurenţială
Publicat acum
6 anipe
de
Dorin CocișConsiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile unor companii din sectorul auto şi ale unor societăţi de asigurare, acestea fiind realizate ca urmare a extinderii investigaţiei, declanşate în anul 2017, pe piaţa serviciilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor din România privind o posibilă înţelegere anticoncurenţială, a anunţat, marţi, Autoritatea de Concurenţă.
Investigaţia, care va fi finalizată în acest an, se referă la o posibilă participare a companiilor în discuţiile/negocierile derulate de Asociaţia Concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan-ACODAREN şi membrii acesteia privind o posibilă coordonare pentru stabilirea tarifelor, discounturilor şi a altor condiţii de tranzacţionare. În cadrul procedurii de investigaţie, în anul 2017 au fost efectuate inspecţii inopinate la 8 sedii sociale şi puncte de lucru ale Asociaţiei Concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan-ACODAREN şi ale unora din companiile membre ale acesteia, de la care s-ar fi putut obţine informaţii relevante privind posibila înţelegere anticoncurenţială.
Companiile inspectate de CC au fost: Automobile-Dacia SA, Renault Commercial Roumanie SRL, RCI Broker de Asigurare SRL, RCI Finanţare România SRL, RCI Leasing România IFN SA, Allianz-Ţiriac Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA, Groupama Asigurări SA, UNIQA Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA.
„Companiile RCI Finanţare România SRL şi RCI Leasing România IFN SA nu sunt vizate de investigaţia Consiliului Concurenţei, dar s-au efectuat inspecţii la sediile acestora, în vederea obţinerii tuturor informaţiilor necesare evaluării contextului în care a avut loc posibila faptă investigată”, susţin reprezentanţii CC.
Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.
Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor.
În ultimii ani, Consiliul Concurenţei a făcut o serie de recomandări pentru consolidarea pieţei asigurărilor auto obligatorii (RCA) şi creşterea gradului de protecţie a asiguraţilor, unele fiind preluate în legislaţia primară şi secundară din domeniu. Astfel, în cadrul studiului realizat pe piaţa asigurărilor auto obligatorii, Autoritatea de Concurenţă a constatat că există situaţii în care se solicită un anumit preţ dacă cheltuielile de reparaţii sunt achitate de proprietar şi se solicită un preţ mai mare dacă reparaţiile sunt achitate de compania de asigurări.
Având în vedere relaţia tensionată dintre asiguratori şi companiile de reparaţii, Consiliul Concurenţei a propus elaborarea unui cod de conduită aplicabil în relaţia dintre cele două părţi, în vederea evitării prejudicierii consumatorilor.
De asemenea, pentru ca preţul asigurărilor obligatorii să scadă, Autoritatea de Concurenţă susţine că este necesar să crească gradul de cuprindere al RCA, adică să crească numărul maşinilor care se află în circulaţie şi care au o poliţă RCA valabilă. La ora actuală, destul de multe maşini în circulaţie nu au RCA valabil, în parte şi pentru că proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă, iar apoi au uitat să o reînnoiască.
Ca urmare, Autoritatea de Concurenţă a propus ca, pentru persoane fizice, poliţele RCA să nu se mai încheie pentru o lună, ci pentru 6 sau 12 luni, şi doar pentru persoanele juridice şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună.
Autoritatea de Concurenţă a sancţionat la sfârşitul anului 2018 nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de aproximativ 53 de milioane de euro pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei, prin coordonarea comportamentelor pe piaţa asigurărilor auto obligatorii de răspundere civilă, în vederea majorării tarifelor acestor asigurări.