Ştiri din zonă
Autoritățile pregătesc o soluție pentru înlocuirea timbrului de mediu. Busculadă la înmatriculări în județul Cluj
Publicat acum
8 anipe
de
Dorin CocișMinistrul Mediului, Daniel Constantin, a anunțat marți că autoritățile vor prezenta, în perioada următoare, o alternativă la timbrul de mediu, despre care oficialul a menționat că va fi „un sistem modern, european pe care l-am gândit, astfel încât să fie toată lumea mulțumită și să ne atingem obiectivele de mediu”, potrivit Agerpres.
„Așa cum știți, prin Legea celor 102 taxe, timbrul de mediu a fost eliminat. A existat, până acum, o gândire conform căreia trebuia să încasăm la bugetul AFM-ului taxa. Eu nu vreau să vizez chestiunea asta. Pentru mine este foarte important, ca și pe zona de deșeuri, să trăim într-un mediu mult mai curat. Vă reamintesc că București, Brașov și Iași sunt, în momentul de față, sub procedură de infringement din cauza calității aerului. De aceea, eu gândesc împreună cu alte instituții ale statului, în momentul de față, un sistem modern, astfel încât să nu venim cu taxare suplimentară pe cetățean, dar în același timp să ne asigurăm că avem autoturisme din ce în ce mai puțin poluante care să fie pe străzile noastre, mai ales în zonele unde avem aglomerări urbane. O să prezentăm, probabil săptămâna viitoare, un sistem modern, european, pe care l-am gândit, astfel încât să fie toată lumea mulțumită și să ne atingem obiectivele de mediu”, a spus Constantin.
Pe de altă parte, ministrul Mediului a precizat că, în 2017, vor urma să primească buget 11 programe de mediu
„În momentul de față, din finanțare AFM și din banii pe care îi avem în Ministerul de Finanțe din certificatele de emisii de gaze cu efect de seră, vrem să finanțăm nu mai puțin de 11 programe în acest an. Probabil că, în săptămânile următoare, vom lansa un prim set de măsuri care să vizeze o soluție pentru ceea ce înseamnă înlocuirea taxei de timbru, de fapt înlocuirea sistemului și să ne asigurăm că nu avem mașini poluante pe străzile unde avem aglomerație foarte mare. Odată cu această soluție, probabil că vom lansa și o campanie de conștientizare, apoi măsura cunoscută sub denumirea de ‘Rabla’, dar și ‘Rabla Plus’ — adică mașini electrice pentru care vom acorda o valoare poate dublă față de anul trecut, coroborată în același timp cu stații electrice de încărcare, în mai multe zone. În afară de aceste măsuri, sunt și altele care au fost și anul trecut — ‘Casa verde’ și ‘Casa verde plus’. Apoi, mă refer la un program pe care dacă vreți îl putem denumi ‘Rabla pentru electrocasnice’. Cred că este nevoie și aici, pentru că avem ținte și în domeniul respectiv„, a subliniat Daniel Constantin, conform sursei citate.
Oficialul a amintit, totodată, că un program nou destinat școlilor va urmări finanțarea de proiecte prin care unitățile de învățământ pot deveni independente din punct de vedere energetic.
„Mă gândesc și la măsuri de reducere a poluării în marile orașe, și aici putem să gândim în colaborare cu autoritățile publice locale să finanțăm achiziția de autobuze electrice, împăduriri în jurul marilor orașe etc. Vom mai avea un program, denumit ‘Școala verde’, prin care vom încerca să sprijinim cât mai multe unități de învățământ, în colaborare cu Ministerul Educației, să devină independente din punct de vedere energetic. Sunt 11 ghiduri la care lucrăm în acest moment și pe care vrem să le lansăm, iar o mare parte a populației va fi stimulată să meargă către ideea de mediu curat. Momentan, suntem într-o situație în care Guvernul s-a instalat foarte târziu și nu mai discut motivele, bugetul s-a aprobat foarte târziu și, la fel, nu mai discut motivele, și suntem astăzi, la început de lună martie aproape, în care nu avem bugetul decât pentru administrația publică centrală, nici măcar pentru unitățile subordonate, respectiv AFM. Întâi trebuie să avem bugetul, după care prezentăm și un calendar al ghidurilor de finanțare. Cu siguranță, vrem să venim pe proceduri simplificate, debirocratizare, să lansăm cât mai repede, să avem cât mai mulți beneficiari. Chiar dacă avem fonduri mai puține, am găsit surse de finanțare complementare și sper să ne atingem obiectivele de mediu”, a spus ministrul Mediului.
Reprezentanții producătorilor și importatorilor de automobile din România au afirmat, recent, că susțin introducerea unui sistem cumulativ de taxe, ca alternativă la eliminarea Timbrului de mediu, sistem care să cuprindă atât taxarea la înmatricularea unui autovehicul, cât și un impozit aplicat diferențiat pentru mașinile noi și cele rulate.
„Există deja de ceva vreme pe agenda APIA o inițiativă care presupune, în egală măsură, legiferarea intrării în țară a vehiculelor și, de asemenea, a posesiei. Asta înseamnă o taxare la înmatriculare și, în același timp, un impozit care să catalizeze interesul consumatorului pentru mașinile mai noi, mai puțin poluante. Asta este propunerea pe care o veți regăsi în mai toate statele din Europa, unde parcul auto național are niște indicatori civilizați. Propunerea cuprinde, practic, un impozit mai mic pentru mașinile noi și un impozit mai mare pentru mașinile vechi. APIA recomandă, deci, nu de acum, ci de câțiva ani, folosirea unui sistem cumulativ de taxe care să legifereze în egală măsură intrarea vehiculelor în țară și, totodată, posesia lor”, a susținut Cristian Milea, membru în Consiliul director al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcție de trei variabile: vechimea mașinii, tipul de catalizator (euro) și capacitatea cilindrică a mașinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea mașinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât și pentru cei care aduceau mașini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi, potrivit Agerpres.
Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a mașinii.
Timbrul de mediu pentru autovehicule este inclus în cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.
Busculadă în Cluj la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor
Măsura eliminării timbrului de mediu de la 1 februarie 2017 i-a făcut pe clujeni să ia cu asalt Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Cluj. Cozile se întind în fața instituției până în stradă. Mulți aleg să se prezinte în fața instituției încă de la ora 2 noaptea, deși programul cu publicul începe la ora 8:30.
Isteria este cu atât mai mare cu cât mulți așteptau să își achiziționeze un autovehicul la mâna a doua, dar ezitau din cauza timbrului de mediu. Acum, după eliminarea acestei taxe, clujenii au găsit momentul oportun pentru a-și duce la îndeplinire acest plan.
FOTO – Arhivă