Conectează-te cu noi

Politic

Documente desecretizate. Cum s-a implicat Rusia în alegeri, campania lui Georgescu de pe TikTok a fost finanțată

Publicat acum

pe

Preşedintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea informaţiilor prezentate de SRI, SIE şi MAI, în şedinţa CSAT. SRI arată în document că au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu. SIE arată că România este o ţintă pentru acţiuni hibride ruse, inclusiv atacuri cibernetice şi scurgeri de informaţii şi sabotaje.

UPDATE  – ”Apreciem că România este o ţintă pentru acţiuni hibride ruse, inclusiv atacuti cibernetice şi scurgeri de informaţii şi sabotaje. Reţine atenţia că în cursul acestui an situaţia politică din România a fost abordată şi în cadrul talk-showurilor politice din Rusia – jurnaliştii ruşi lansează ideea că forţele pro-ruse din România ar putea obţine peste 30% la alegerile parlamentare”, arată SIE în raportul prezentat CSAT. 

În document se arată că la ordinul Kremlinului au fost realizate cercetări sociologice detaliate ale statelor țintă printre care, evident România. Asta înseamnă că s-au analizat trendurile în opinia publică, perspectivele politice ale unor partide și candidați, măsurile luate de autorități pentru a contracara interferențele străine. S-a pus accent pe agresiunea informațională și folosirea inteligenței artificiale pentru crearea rapidă de conținut. Rusia a depus eforturi constante în spațiul online românesc pentru accesarea unor categorii cât mai largi de audiență prin extinderea infrastructurii online ceea ce înseamnă că a apelat la formatori locali de opinie, rețele de troli și vectori oficiali.

Astfel, Rusia a încercat să influențeze atitudinea, starea de spirit și agenda publică prin: propagandă și dezinformare inclusiv prin utilizarea de tehnologii avansate în activități țintite pe grupuri și comunități specifice. Prin sprijinirea unor candidați eurosceptici și alimentarea unor mișcări antisistem dar și prin încurajarea nemulțumirilor și provocarea de reacții amoționale la nivelul populației.

Mesajele transmise au urmărit divizarea societății pe teme precum controlul SUA/NATO asupra României, amenințările de securitate generate de statutul de membru NATO și de sprijinul acordat Kievului. discreditarea capacității de răspuns a NATO și României, amplificarea neîncrederii populației în capacitatea de apărare naționale, erodarea sprijinului populației pentru deciziile de politică externă ale româniei. Evidențierea implicării României în conflict și ambițiilor teritoriale în raport cu statele vecine.

Rusia a invadat spațiul informațional cu narative divizive și de susținere a persoanelor sau a formațșiunilor politice cu viziuni apropiate Kremlinului, adică extremiști, naționaliști, populiști, figuri politice antisistem. Obiectivele rușilor au fost amplificarea temerilor populației privind degradarea situației de securitate, subminarea încrederii în autorități prin disc reditarea liderilor europeni sau oficialilor partidelor de guvernământ și victimizarea opoziției, consolidarea poziției liderilor formațiunilor eurosceptice și extremiste și erodarea sprijinului politic și social pentru Ucraina dar și amplificarea nemulțumirilor sociale.

UPDATE – Documentele Serviciului Român de Informații (SRI) arată că rețeaua de 25.000 de conturi care îl promova pe Călin Georgescu a fost creată cu ani în urmă. A devenit însă foarte activă cu doar doua săptămâni înainte de alegeri. Banii folosiți pentru campanie au fost foarte mulți, existând informații că unul dintre contributori ar fi plătit doar el singur 1 milion de euro.

Potrivit SRI, au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu.

Ascensiunea acestuia în sodajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma Tik Tok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.

SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.

SRI arată despre candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, respective că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdasn Peşchir, în finanţarea promovării lui Georgescu.

Acesta, utilizând contul ”bogpr” a realizat donaţii pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii Tik Tok în dialogul cu autorităţile române.

Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data inchiderii campaniei electorale.

Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu coresppunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021.  Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt associate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printer alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.

SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.

Una din metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe email a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia.

Reclamă
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

RECLAMĂ

RECLAMĂ

PUBLICITATE

TU AI DAT LIKE?

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER