Social-Cultură
Elevi de la CNAM Dej, activități pline de emoții la Asociația ”Jasminne” din oraș – FOTO
Publicat acum
9 anipe
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Dej, ca partener în Proiectul Educațional Interjudețean „Suflete Inocente” inițiat de Școala Gimnazială nr. 27 Timișoara, C.Ș.E.I. „Dumitru Ciumăgeanu” Timișoara și Asociația VivArt – Centru de Artterapie și Psihologie, a organizat un eveniment împreună cu Asociația „Jasminne” – copii cu autism din Dej.
În cursul acestei săptămâni, o parte dintre elevii Colegiului Național ”Andrei Mureșanu” Dej s-au deplasat la sediul Asociației ”Jasminne” din Dej, unde, alături de coordonatorul asociației, Laura Tămaș, au desfășurat câteva activități menite să creeze o legătură între școlari și copiii cu nevoi speciale. Mai exact, la prima vizită la ”Jasminne”, liceeni dejeni au confecționat instrumente/jucării din lucrurile avute la îndemână (ex. cutii de conservă, tuburi, carton, ziare, bețe din lemn, etc.) pentru a le folosi apoi în meloterapie (constă în utilizarea muzicii şi a elementelor ei muzicale – sunet, ritm, melodie şi armoni, într-un proces conceput să faciliteze şi să promoveze comunicarea, relaţionarea, învăţarea, mobilizarea, exprimarea şi organizarea fizică, emoţională, mentală, socială şi cognitivă).
Ulterior, elevii de la CNAM Dej au trecut la partea de terapie, în care au format un cerc și s-au manifestat prin muzică, cu ajutorul ”instrumentelor” confecționate anterior. Practic, fiecare dintre elevi și profesori a ”compus” o partitură muzicală sau a dat naștere unui ritm pentru a își defini personalitatea și pentru a relaționa cu copiii de la asociație. Activitatea a continuat cu interacțiunea în sine, dintre ”vizitatori” și copilașii cu autism, interacțiune plină de emoție, după cum au mărturisit atât elevii, cât și profesorii liceului din Dej.
”Elevii implicaţi provin din clase diferite, unii dintre ei desfăşurând deja activităţi de voluntariat la această asociaţie. În prima zi s-a desfăşurat un atelier de creaţie, elevii fiind puşi în situaţia de a confecţiona instrumente muzicale din materiale reciclabile: cutii de carton, conserve, bile, nisip, baloane, capace, sticle de plastic. Deşi timizi la început, tinerii au intrat repede în rolul de creator şi au interacţionat cu copiii din cadrul asociaţiei, prezenţi la activitate. Instrumentele confecţionate, dar şi altele, au stat la baza celei de-a doua activităţi care a presupus interacţiune prin muzică. Exerciţiile la care am participat au fost însoţite de explicaţiile d-nei Tămaş în legătură cu beneficiile terapiei prin muzică, informaţiile primite stârnind interesul elevilor. Ceea ce pentru noi părea un simplu sunet sau un ritm banal s-a dovedit a fi- pentru copiii cu autism- o cale de a relaţiona cu cei din jur, o modalitate de a stimula şi îmbunătăţi comunicarea şi, mai mult decât atât, o modalitate de recuperare. Am participat la exerciţii ce vizau cunoaşterea reciprocă, definirea noastră prin sunete şi ritmuri create pe loc, imitarea ritmurilor create de cei din jur, posibilitatea de a crea un ritm, o melodie, prin dirijarea instrumentelor celorlaţi. Ne-am aflat, pe rând, în ipostaze diferite: conducători de joc- deţinând controlul asupra celorlalţi, dar şi simpli executanţi, scopul fiind acela de a observa efectele acţiunilor noastre asupra celor din jur. Am lucrat individual, dar mai ales în grup, formând deja o echipă foarte bună, sudată, gata să răspundă şi la alte provocări de acest gen. De altfel, elevii participanţi la activitate şi-au manifestat dorinţa de a deveni voluntari la această asociaţie”, a declarat pentru Dej24.ro prof. Ramona Marchiș.
Întreaga activitate a fost plină de emoții. ”Finalul activităţii a fost unul emoţionant, lăsând loc întrebărilor legate de sindromul ce poartă numele de autism: diagnosticare, manifestări, posibilităţi de recuperare, evoluţia sindromului, posibile cauze, terapii complementare. Ceea ce doare cel mai tare- şi elevii noştri au conştientizat asta în cele două zile- este marginalizarea persoanelor cu dizabilităţi, indiferent de afecţiunea avută. Se întâmplă de multe ori să-i evităm sau să ne facem că nu-i vedem, dar ei sunt oameni ca noi, n-au nicio vină pentru dizabilităţile lor şi ar trebui să le acordăm atenţia şi respectul nostru. Le mulţumesc tuturor elevilor pentru implicare, pentru entuziasm şi pentru dorinţa de a le arăta celor din jur că le pasă de semenii lor”, ne-a mai mărturisit cadrul didactic de la CNAM Dej.
Elevii implicați în acest proiect au făcute parte din clasele a IX-a A, a XI-a C, XI D și XI E.
”Emoții din toate părțile, de la gazde până la participanți. Pași timizi, firavi către un alt fel de interacțiune, un alt fel de a privi unele lucruri aparent banale și totuși atât de importante.. sunetele-stimulare prin sunete!
Cu greu, încerc să aleg cuvintele potrivite pentru a putea exprima frumusețea participanților, a emoțiilor trăite, a bucuriei și a plăcerii de a putea împărtăși și altora importanța interacțiunii, comunicării și empatiei.
Nu este neapărat nevoie să ai autism, ADHD sau alte nevoi speciale ca să fii diferit de cei de lângă tine.. și eu sunt diferită și tu ești… nu avem cum să fim la fel, ar trebui să fim clone, dar nu suntem. Fiecare are ceva în plus sau nu față de cel de lângă el, fiecare are ceva minunat în firea lui.. fiecare.. și nu trebuie neapărat să ai autism, ADHD sau altceva… e de ajuns să fii OM…ești diferit și asta e minunat!!!”, a declarat Laura Tămaș, președintele Asociației ”Jasminne”.