Ştiri din zonă
Topul aeroporturilor din România: Aeroportul Internațional Cluj poate face pasul spre 2 milioane de pasageri
Publicat acum
8 anipe
de
Dorin CocișAeroportul din Iaşi va deveni anul acesta al patrulea din ţară care va trece de un milion de pasageri anual. Cele mai mari trei aeroporturi din ţară – Otopeni, Cluj şi Timişoara – generează în prezent 85% din traficul aerian din România. Craiova, Târgu-Mureş şi Iaşi sunt campioni ai creşterilor în perioada 2010 – 2016, potrivit ZF.ro
În total, aeroporturile din ţară au fost tranzitate anul trecut de 16,4 milioane de pasageri, traficul aerian ajungând astfel la un nou nivel record. Cel mai mare număr de pasageri a atras anul trecut aeroportul Henri Coandă (Otopeni), care a încheiat anul cu un trafic de aproape 11 milioane de pasageri. Spre comparaţie, Heathrow din Londra, cel mai mare aeroport european, are un trafic de pasageri de opt ori mai mare, Frankfurt de şase ori mai mare, iar Budapesta cu circa un milion de pasageri în plus faţă de Otopeni.
Traficul celui mai mare aeroport din ţară reprezintă 67% din numărul de pasageri înregistraţi de aeroporturile din România. Podiumul este completat de aeroporturile din Cluj-Napoca (aproape 1,9 milioane de pasageri) şi din Timişoara (1,16 milioane de pasageri). Împreună, cele mai mari trei aeroporturi din ţară aduc 85% din traficul de pasageri total înregistrat pe cele 16 aeroporturi din România.
Anul acesta şi aeroportul din Iaşi va trece de un milion de pasageri, bugetul pe 2017 fiind construit pe un trafic de 1,2-1,5 milioane de pasageri. Astfel, de la finalul acestui an România va avea patru aeroporturi tranzitate de cel puţin un milion de oameni, după ce Timişoara a făcut pasul peste acest prag în 2016. Aeroportul din Banat mai reuşise să ajungă la peste un milion de pasageri şi în perioada 2010-2012, trafic susţinut atunci şi de compania de linie Carpatair.
Şi aeroportul din Cluj-Napoca ar putea bifa o premieră în acest an prin apropierea de pragul de 2 milioane de pasageri.
Creşterea numărului de persoane care au ales să călătorească cu avionul vine în contextul în care veniturile românilor au crescut, companiile low-cost au venit cu tot mai multe promoţii, iar preţurile zborurilor au devenit din ce în ce mai accesibile. În plus, România a crescut în ochii străinilor ca destinaţie de vacanţă, în condiţiile în care este considerată o ţară mai sigură decât Turcia sau Franţa de exemplu, dar este văzută şi ca o parte a Europei încă necucerită. Cu toate acestea, rata străinilor în totalul pasagerilor străini rămâne redusă. Conform estimărilor ZF făcute pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS), mai puţin de 25-30% din cei care călătoresc cu avionul din şi spre România sunt străini. Şi Ryanair, cea mai mare companie aeriană din Europa, se confruntă cu problema numărului redus de turişti străini care vin în România.
Doar 35% din pasagerii care călătoresc cu Ryanair spre România sunt străini, însă compania aeriană îşi doreşte să crească la 50%.
Faptul că cea mai mare parte din pasageri sunt români creează un dezechilibru în ceea ce priveşte gradul de umplere al avioanelor atunci când pleacă din România şi când se întorc în România. În Bulgaria 47% din pasagerii care zboară cu Ryanair sunt străini, în timp ce în Cehia rata ajunge la 84%.
În total, în unităţile de cazare din toată ţara s-au înregistrat anul trecut 2,4 milioane de sosiri ale străinilor, arată datele de la Statistică.
Pe de altă parte, se observă o creştere a traficului de pasageri pe aeroporturile din Moldova, ca urmare a creşterii numărului de curse spre aeroportul din Iaşi şi a faptului că mulţi români din această zonă lucrează în străinătate. De exemplu, traficul pe aeroportul din Iaşi a fost anul trecut mai mult decât dublu faţă de anul precedent. Totodată, numărul de rute a ajuns anul trecut la mai bine de 20 faţă de două în anul 2012.
De asemenea, evoluţia traficului aerian de pasageri anul trecut este pusă şi pe seama majorării numărului de zboruri de tip low-cost, finalizarea unor investiţii în modernizarea aeroporturilor care a condus la o creştere a atractivităţii în faţa operatorilor aerieni, faptul că sunt tot mai multe zboruri charter. Totodată, un alt factor care a determinat această evoluţie este lipsa unei infrastructuri rutiere dezvoltate, care a condus şi la creşterea atractivităţii zborurilor interne.
Operatorii aerieni Tarom, Blue Air, Wizz Air şi Ryanair conectează în prezent Bucureştiul de cele mai importante oraşe de ţară, iar Blue Air a pariat chiar pe zborurile regionale care leagă oraşe precum Constanţa, Timişoara, Iaşi sau Cluj-Napoca.
În total, circa 40 de companii aeriene activează pe plan local.
Pentru următorii ani se estimează o continuare a creşterii traficului de pasageri la nivel mondial, tendinţă care se va vedea şi în România.
Sursa – ZF.ro