Social-Cultură
La Dej, șoferii transformă trotuarele în locuri de parcare – FOTO
Publicat acum
9 anipe
de
Dorin CocișLa Dej se acutizează problema locurilor de parcare, conducătorii auto devenind tot mai indisciplinați în ultima perioadă prin modul în care parchează autovehiculele.
Dorința conducătorilor auto de a parca autovehiculele cât mai aproape de locuință pe timpul nopții, și nu numai, îi obligă pe pietonii din Dej să circule pe carosabil, punându-și astfel viața în pericol. Cetățenii din municipiul Dej nu mai au unde să-și parcheze autovehiculele și din această cauză parchează haotic unde găsesc chiar și cel mai îngust spațiu, de cele mai multe ori pe trotuarele destinate pietonilor, în apropierea intersecțiilor, până în dreptul trecerilor pentru pietoni și câteodată chiar și pe spațiul verde.
Deși este o problemă care durează de ceva vreme, Primăria municipiului Dej caută în continuare variante pentru a debloca această situație sau cel puțin să încerce să-i facă pe șoferi mai responsabili. În acest sens, în urma unui tragic accident de circulație petrecut pe strada Orizont din Dej, în urma căruia o persoană a decedat (detalii AICI), primăria a dispus amplasarea unor semne de circulație cu „oprirea interzisă”, asta pentru că deși exista o parcare în spatele blocurilor, aceasta era mereu goală pentru că, din comoditate, șoferii autoturismelor preferau să le parcheze în apropierea intrărilor în bloc, cât mai aproape de locuințele lor. Deși s-au împărțit amenzi pentru cei care au parcat ulterior în fața blocurilor, pe o străduță de altfel foarte îngustă, șoferii au revenit la vechile obiceiuri, chiar dacă nu într-un număr la fel de mare.
O nouă situație periculoasă este semnalată de un cetățean al municipiului Dej pe site-ul domnuleprimar.ro. Acesta susține că pe strada Dealul Rozelor, de altfel o străduță la fel de îngustă ca și strada Orizont, trotuarele au fost transformate în locuri de parcare, pietonii fiind obligați să circule pe carosabil, punându-și astfel viața în pericol. Redăm în continuare sesizarea făcută de cetățean:
„Doresc sa semnalez faptul ca in zona in care locuiesc este o situatie anormala legata de trotuare. Mai precis pe strada Dealul Rozelor intre numerele 5 si 9 trotuarul este sufocat de masini(ca in rest strada nu mai are trotuar) iar in continuarea strazii Vidin mai precis de unde incepe blocul de pe strada Tomis nr 2 si pana unde incepe strada Dealul Rozelor trotuarul este transformat in parcare.
Intelegem ca este nevoie de parcari dar nu cu pretul punerii in pericol a vietii pietonilor ca sa nu mai spunem ca nu se respecta latimea de cel putin 1 m pe care conducatorii de automobile trebuie sa o lase in cazul parcari pe trotuare.
In orasele civilizate accentul se pune pe spatiul verde si pe incurajarea folosirii transportului public si al mersului pe jos. In orasul Dej spatiul verde si trotuarele sunt transformate in parcari”, se arată în plângerea dejeanului, de pe portalul domnuleprimar.ro.
Din păcate, situația nu este singulară, astfel de fenomene îngrijorătoare regăsindu-se și pe arterele principale de circulație din municipiu: Strada Dobrogeanu Gherea (în zona Pieței Agroalimentare din cartierul Dealul Florilor și în zona Unicarm), în zona sensului giratoriu de la Cofetăria Lemnul Verde (în zilele săptămânii, în jurul orei 12:00, în fața Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Dej părinții parchează pe două rânduri cu avariile puse așteptându-și copiii să iasă de la cursuri, obicei care paralizeză traficul din zona centrală), pe strada Ecaterina Teodoroiu, continuare cu strada Crângului (autoturismele sunt parcate până în dreptul trecerilor pentru pietoni, șoferilor fiindu-le aproape imposibil să aibă o bună vizibilitate asupra pietonilor care se angajează regulamentar în traversarea străzii) ș.a.m.d.
O modalitate prin care municipalitatea ar putea rezolva problema traficului infernal și problema locurilor de parcare, sau măcar să reducă acest fenomen, ar putea fi construcția unor parcări suplimentare între blocuri (în detrimentul spațiilor verzi), promovarea folosirii transportului public în comun (suplimentarea autobuzelor și a rutelor operate de Transurb, alături de o posibilă ieftinire a biletelor de călătorie), promovarea transportului ecologic cu bicicleta (este necesară infrastructură – construirea de piste pentru bicicliști), promovarea mersului pe jos, dar și transformarea unor semafoare de pe raza municipiului Dej în „semafoare cu comandă” (semafoarele de pe străzile Ecaterina Teodoroiu și Regina Maria), care ar putea fluidiza circulația de pe principalele artere de circulație din municipiu.