Administraţie
Intrarea în Dej, O RUȘINE! O locomotivă veche așteaptă să fie amplasată în zona OMV
Publicat acum
7 anipe
Una dintre intrările în municipiul Dej ar putea schimba în totalitate percepția trecătorilor despre oraș dacă o locomotivă cu abur ar fi amplasată în zona OMV. Ideea este mai veche, cu pusul în practică stăm mai greu…
Oricine trece prin Dej, venind dinspre Cluj, se îngrozește de intrarea în oraș: pereți distruși, clădiri abandonate, trotuare deplorabile, vegetație necurățată și absolut niciun simbol care reprezintă comunitatea. Un simbol al Combinatului de Celuloză și Hârtie, un simbol al Armatei (cu care încă ne fălim), al Depoului sau Salinei Ocna-Dej… ceva cu care ne-am mândrit măcar cândva…
Recent, la urechile reporterilor Dej24.ro a ajuns o informație: există posibilitatea ca la intrarea în oraș, dinspre OMV, să fie amplasată o locomotivă, la fel ca cea din gara din Cluj-Napoca. Acolo, la 60 de kilometri distanță, zeci sau poate sute de oameni opresc în fiecare zi și își fac poze cu acel simbol extrem de frumos, cu locomotiva 150.139 cu care au fost remorcate trenuri turistice până în anul 2002.
Și municipiul Dej ar putea avea un astfel de ”simbol” la intrarea în oraș. Locomotiva cu abur 50.659, aparținând SAAF București, se află în Depoul de Locomotive din Ploiești și așteaptă de mai bine de un an să ”vină” la Dej. Ministerul Transporturilor și-a exprimat deja acordul ca această locomotivă să fie transferată la noi și a fost semnat un contract de custodie cu primaria condusă de Morar Costan. Ba chiar Florin Nan (de la Muzeul Locomotivelor din Dej-Triaj) s-a dus personal în Ploiești și a pregătit-o pentru transport.
Chiar și așa, de aproape un an, locomotiva zace în depoul din Ploiești. CFR Marfă, compania care ar putea să susțină transportul locomotivei în orașul nostru, se face că plouă. Dinspre Dej, niciun semn. Primarului Morar Costan nu i s-a cerut ajutorul, ce-i drept, însă nici nu a dat vreun semn că l-ar interesa soarta acestei locomotive care ar putea transforma în totalitate cel puțin intersecția străzilor Crângului – Vâlcele, dacă nu întreaga percepție despre Dej.
Deși există un contract de custodie între Primăria Municipiului Dej și SAAF, edilul Morar Costan nu s-a gândit să facă un mic efort, din bugetul local, și să aducă această locomotivă (fabricată în anul 1938) pentru a înfrumuseța ”poarta” orașului.
Cu mici investiții, locomotiva cu abur 50.659, una dintre ultimele reparate la Jibou (în anul 1992), ar putea fi pusă chiar în funcțiune pentru remorcarea unor trenuri turistice…
Problema intrărilor în oraș nu este de ieri, de azi. Spre exemplu, într-o ședință din ianuarie 2016, consilierul local Simion Buburuz spunea: ”Dejul ne reprezintă pe toți și nu ne face cinste felul în care arată acestea (n.r – intrările în oraș)”. Atunci, primarul Morar Costan promitea că va apela la un specialist în peisagistică pentru a înfrumuseța zonele problematice.
Dacă municipalitatea își dorește cu adevărat să avem o intrare frumoasă în oraș rămâne să vedem. De putut, se poate! Cel puțin cu o locomotivă veche, primită gratuit, care ar putea deveni un simbol al ”nodului feroviar Dej”.