Naţional
Asiguraţii NU-ȘI POT lua medicamentele compensate din orice farmacie din ţară. Ce spune CNAS
Publicat acum
6 anipe
de
Dorin CocișAsiguraţii nu-şi pot lua medicamentele compensate din orice farmacie din ţară, ci doar din județul în care a fost emisă reţeta. Reprezentanţii CNAS au promis încă de anul trecut că problema va fi rezolvată, susţinând că de vină ar fi problemele tehnice, scrie Mediafax.
Medicamentele, ridicate de la orice farmacie în contract cu casa de asigurări ca şi medicul
Medicamentele cu şi fără contribuţie personală prescrise de medici în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pot fi ridicate în prezent, la fel ca şi până acum, de la orice farmacie aflată în contract cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate ca şi medicul prescriptor, transmite CNAS.
„Aceasta înseamnă că reţeta compensată poate fi onorată într-o arie teritorială mult mai largă decât localitatea în care îşi desfăşoară activitatea medicul prescriptor, şi anume în întregul judeţ respectiv, în cazul reţetelor emise de cabinetele medicale/clinicile/spitalele aflate în relaţii contractuale cu o casă judeţeană de asigurări de sănătate. Totodată, reţetele emise de cabinetele medicale/clinicile/spitalele aflate în relaţii contractuale cu CAS AOPSNAJ (Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti) pot fi onorate de orice farmacie din ţară aflată în contract cu casa respectivă”, arată Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, într-un comunicat de presă.
Reprezentanţii instituţiei arată că, în anul 2018, CNAS a început demersuri pentru extinderea posibilităţii de onorare a reţetelor compensate la orice farmacie din ţară, indiferent cu ce casă de asigurări de sănătate se află aceasta în relaţii contractuale, demersuri pe care instituţia doreşte să le finalizeze în acest an.
„Finalizarea liberalizării onorării reţetelor compensate este dificilă din punct de vedere tehnic, în condiţiile în care aceasta presupune modificări semnificative în două sisteme informatice, SIUI şi SIPE”, potrivit sursei citate.
Asiguraţii nu-şi pot lua în continuare tratamentul compensat din orice farmacie din ţară
Elena Apostol are 25 de ani, iar de trei ani suferă de trombofilie, o afecţiune a sângelui. Tânăra este însărcinată, iar pe toată durata sarcinii trebuie să urmeze, în fiecare zi, un tratament injectabil.
Ea spune că medicamentul este foarte scump, dar este decontat în proporţie de 90% de Casa Naţională de Asigurări în Sănătate (CNAS).
„Toate au fost bune si frumoase până când, acum de Sărbători, am plecat împreună cu soţul meu pentru o săptămână la părinţii mei care nu stau în Bucureşti. Când am plecat, am luat cu mine şi reţeta compensată de la medic pentru că în acea săptămână rămâneam fără injecţiile respective. Trebuie să precizez că se eliberează un număr fix de injecţii pe lună, adică 31. (…) Mi-am luat reţeta şi am intrat în prima farmacie, unde mi s-a spus că tratamentul trebuie luat din oraşul în care a fost eliberată reţeta. Bineînţeles că m-am dus la o altă farmacie. Acolo, aceeaşi poveste”, a declarat, pentru Mediafax, Elena Apostol.
Tânăra spune pentru a obţine tratamentul, soţul ei a mers în Bucureşti şi în total a făcut 200 de kilometri. „Este inacceptabil ce se întâmplă. (…) După întâmplarea asta, am discutat cu mai multe persoane care s-au tot plâns de acelaşi lucru. Vă daţi seamă că sunt oameni a căror viaţă depinde de un tratament, aşa cum s-a întâmplat şi cu mine. Evoluţia sarcinii mele depinde de aceste injecţii. Ce înseamnă asta? Că dacă eşti bolnav, trebuie să îţi calculezi ieşirile din oraş în funcţie de data la care trebuie să îţi cumperi tratamentul pentru că altfel rişti să rămâi fără medicament”, a mai adăugat Elena Apostol.
Farmaciştii spun că s-au întâlnit cu această situaţie, dar că nu pot face nimic
„Cunosc această problemă şi chiar am avut câteva cazuri. (…) Nu departe de farmacie sunt căminele la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative şi am avut cazuri în care studenţii au venit să le eliberez medicamentele compensate, dar pentru că au mers la medicul de familie din judeţul lor nu le-am putut elibera. (…) Unii le-au cumpărat, dacă au fost mai ieftine, dar dacă erau mai scumpe nu, le-am spus să meargă în judeţ”, a declarat Alexandra Marin, farmacistă.
Alexandra Marin spune că dacă ar da medicamentele pacienţilor ar risca să nu primească apoi banii de la Casa Naţională de Asigurări în Sănătate şi să plătească tratamentele din propriul buzunar.
„Îmi pare rău de ei că trebuie să meargă, poate, şi sute de kilometri pentru a ajunge în judeţ, dar conform regulamentului eu nu am voie să le dau”, a adăugat farmacista.
Reprezentanţii Colegiului Farmaciştilor din România spun că în acest moment este doar o chestiune de funcţionalitate a sistemului informatic.
„Dacă un pacient din judeţ este internat într-un spital din Bucureşti, iar medicul îi dă o reţetă ei nu mai umblă pentru medicamente în Bucureşti. Ei se urcă în tren şi merg acasă, iar când merg acasă le caută acolo şi nu le pot lua. (….) Este nevoie de unele modificări în sistemul informatic. De exemplu, o farmacie din Prahova trebuie să aibă acces la bazele de date din toate judeţele ca să poată elibera. (…) Dacă se implementează, atunci farmacia va elibera medicamentele indiferent de Casa de Asigurări cu care e în contact medicul”, a spus, pentru Mediafax, vicepreşedintele Colegiului Farmaciştilor din România, Răzvan Prisada.
De cealaltă parte, reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări în Sănătate spun că ştiu de acestă problemă şi că ea există “de când este Casa”.
„Nu au fost foarte multe solicitări de genul acesta (n.r. – de a rezolva problema), dar oricum am vrea să fie rezolvată. Problema principală este că dacă un om vrea să meargă la consult în alt judeţ, iar medicul respectiv îi scrie reţeta, el se întoarce acasă şi acasă nu-şi poate lua medicamentul. Trebuie să-l ia obligatoriu în localitatea respectivă. Am avut aşa cazuri. (…) E o situaţie care din totdeauna a fost, ca să zic aşa, de când este Casa”, a declarat, pentru Mediafax, purtătorul de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări în Sănătate, Augustus Costache.
Augustus Costache mai spune că problema trebuia să fie rezolvată la mijlocul anului 2018, dar, din cauza unor probleme tehnice, există şi în prezent.
„Această problemă trebuia să o rezolvăm la jumătatea anului trecut, dar a trebuit să o amânăm din motive tehnice. Sunt nişte chestii mai complicate de adaptat, dar noi intenţionăm să o facem. Este mai complicat din punct de vedere tehnic. (…) Ştiu că trebuie făcute nişte modificări în sistemul informatic. Intenţia există, vrem să facem lucrul acesta, sperăm să rezolvăm cât mai repede. (…) Nu vă pot da un termen exact. Am dat un termen la jumătatea anului trecut, după care specialiştii ne-au spus că nu e posibil şi trebuie să amânăm”, a mai spus, pentru Mediafax, Augustus Costache.