Conectează-te cu noi

Naţional

Comisia Europeană dorește interzicerea produselor cu acizi trans! Ce va face România

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

Potrivit unui regulament adoptat recent de Comisia Europeană, toate statele membre UE vor fi obligate să limiteze acizii trans din alimente – cele mai nocive grăsimi, responsabile de zeci de mii de decese anual, scrie România Liberă.

O dată cu această decizie radicală, producătorii vor fi obligaţi să schimbe compoziţia unora dintre cele mai căutate produse din rafturile hipermarketurilor. De pildă, margarina, mezelurile, produsele de patiserie sau supele la plic care conţin acizi trans ar putea să dispară de pe piață începând de la 1 aprilie 2021, termenul-limită pentru implementarea regulementului, care are regim de obligativitate. Astfel, toate statele membre ale blocului comunitar vor fi nevoite să limiteze cantitatea de acizi trans la maximum 2 grame la 100 de grame de grăsime din conţinutul produselor alimentare.

Comisia Europeană justifică această măsură prin faptul că stabilirea unei limite legale pentru acizii grași trans industriali în produsele alimentare pare a fi măsura cea mai eficientă pentru sănătatea publică, protecția consumatorilor și compatibilitatea cu piața internă. În prezent, pe piața europeană există produse care conțin chiar și în proporție de 40-50% acizi grași trans nesaturați, fiind folosiți pe scară largă de producătorii de alimente procesate, deoarece fac ca produsele să arate mai atrăgător, char și după mult timp, și le prelungesc substanțial termenul de valabilitate.

De altfel, măsura vine în urma recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății și a Autorităţii Europene pentru Siguranța Alimentară privind reducerea cantității de acizi trans din alimente, identificaţi de experţi ca fiind unii dintre cei mai importanți factori ce subminează starea de sănătate în Europa şi în lume.

Între timp, Danemarca, Elveția, Austria, Islanda, Norvegia și Ungaria au introdus deja în legislația proprie limita de 2 g de acizi trans/100 g de grăsimi în alimentație, înainte ca Bruxelles-ul să o impună. În Germania, Olanda și Marea Britanie s-a negociat cu procesatorii scăderea voluntară a conținutului de acizi trans.

Medicul nutriţionist Mihaela Bilic explică această decizie, aflată în dezbaterea CE încă de acum 10 ani:

Recomandarea este să consumăm produse mai puțin ambalate/prelucrate/industrializate și de calitate inferioară. Dacă tot mâncăm un croissant sau un biscuit, merită să fie unul cu unt! Cât despre producătorii din industria alimentară, mesajul e simplu: sănătatea populației e mai importantă decât prețul unui produs și de faptul că el poate rămâne săptămâni întregi ambalat pe un raft sau în congelator fără să sufere nicio schimbare!? Cheltuiți banii citind eticheta și alegând calitatea, chiar dacă asta presupune un preț mai mare. Renunțați la produse care au în lista de ingrediente cuvintele‚ «grăsimi vegetale hidrogenate», chiar dacă asta înseamnă un pic mai multă bucătăreală. Alegeți artizanal în detrimentul lui industrial și fiți circumspecți cu termenele de garanție de multe luni”.

Proiect legislativ similar, blocat la Camera Deputaţilor

Şi în Parlamentul României a fost introdus în urmă cu doi ani de zile un proiect legislativ identic cu regulamentul adoptat recent de Comisia Europeană, ce vizează limitarea cantității de acizi trans din alimente. Deşi a trecut de Senat, iniţiativa a fost blocată ulterior din motive necunoscute la comisiile de specialitate ale Camerei Deputaţilor.

Iniţiatorul proiectului, senatorul USR Adrian Wiener a declarat pentru „România liberă“ că „În prezent, Comisia Europeană pune în practică dezideratul OMS pentru toate țările UE pentru eliminarea acizilor trans din produsele alimentare. Din 24 mai, teoretic, tot ceea ce se produce de acum încolo nu va mai putea să conțină astfel de acizi. Până în 2021 pot fi menținute la raft produsele deja aflate pe piață, este o perioadă de inerție în care trebuie reformulate produsele, tehnica aferentă fiind pusă la dispoziție producătorilor cu titlu de gratuitate. Având în vedere că este o piață liberă, un stat membru dacă nu respectă acest regulament, pune în pericol sănătatea consumatorilor din celelalte state din Uniune. România este obligată să respecte acest regulament al CE, altfel lucrurile pot să ajungă până la Curtea Europeană de Justiție, pot fi amenzi foarte mari, care riscă să meargă până la infringement. Ultimul control pe care l-a făcut ANSVSA pe tema uleiurilor hidrogenate la începutul acestui an a avut rezultate îngrijorătoare: 40% din producătorii de lactate introduc la greu în produse această toxină. Deci situația în România este mult, mult mai gravă decât în alte țări UE, deși costurile de reformulare sunt minimale. Ministerul Economiei urmează acum să operaționalizeze acest regulament – ce instituții trebuie să vegheze la respectarea lui, stabilirea cuantumului amenzilor, care sunt mecanismele de control și sancționare, cine distruge produsele neconforme etc“.

La rândul său, Sorin Minea, preşedintele Federației patronale Romalimenta, a precizat pentru România Lilberă că decizia Comisiei Europene era aşteptată de producătorii din domeniu şi va fi aplicată cu stricteţe și în România:

Este cererea industriei alimentare, o negociem de un an și jumătate. Ne-am opus să mai fie discutată în Parlamentul României pentru că nu are rost, este greșit formulată în acel proiect de lege inițiat de dr. Wiener. În produsele făcute de firmele serioase nu mai există acizi grași trans, nu știm dacă se respectă acest lucru și la patiseria din colț. Margarina nu mai are de ani de zile astfel de ingrediente, de luni de zile se face scandal, dar nu are nici un fel de impediment. Cine nu respecta înainte nu va respecta nici acum acest regulament”.

Bolile din farfurie

Pentru a obține astfel de grăsimi, uleiurile vegetale ieftine sunt hidrogenate, adică saturate cu hidrogen la temperaturi ridicate, iar ulterior aproximativ 30% din molecule îşi schimbă configurația, devenind nocive pentru sănătate.

Consumul acizilor trans din alimente este implicat în declanșarea bolilor cardiovasculare, a accidentelor vasculare cerebrale și a bolii Alzheimer. În plus, excesul de grăsimi trans slăbeşte sistemul imunitar, reduce dramatic rezistenţa la stres, poate duce la depunerea de colesterol pe pereţii vaselor de sânge, ateroscleroză şi chiar cauzează cancer. Grăsimile trans cresc și riscul de diabet, înlocuirea acestora cu grăsimi polinesaturate reducând cu 40% riscul de diabet, potrivit unui studio realizat de Harvard School of Public Health.

În general, afecțiunile provocate de consumul de acizi trans duc la decesul a 50.000 de europeni în fiecare an. În România, se estimează că alimentele bogate în acizi trans sunt responsabile de apariția unor boli care ucid anual aproximativ 3.000 de români.

Medicii atrag atenţia că acest tip de acizi sunt grăsimi de origine vegetală și se găsesc în alternative ieftine ale unor produse alimentare, cum sunt margarina sau mezelurile. De asemenea, sunt folosiţi în compoziţia produselor de tip fast food, a celor de patiserie, în prăjituri, biscuiți, în popcorn pentru microunde, chipsuri, mâncare semipreparată, pizza, supe la plic, maioneză, creme tartinabile, diverse tipuri de sosuri sau cereale preambalate. Multe conţin în prezent acizi graşi trans nesaturaţi în cantităţi de cel puţin 10 la sută.

Potrivit Regulamentului CE, după 1 aprilie 2021 produsele alimentare care nu respectă normele europene nu vor mai putea fi introduse pe piață.

Naţional

ULTIMA ORĂ: Laura Codruţa Kovesi, desemnată procuror şef european

Publicat acum

pe

loading...

Ambasadorii statelor membre ale UE au votat, astăzi, pentru desemnarea Laurei Codruţa Kovesi în funcţia de procuror-şef european.

”Laura Codruța Kovesi a câștigat acum în mod categoric votul pentru poziția de procuror șef european în Consiliul Uniunii Europene. Candida noastră a obținut 17 voturi din 22 de voturi exprimate. Este o victorie categorică. A câștigat dreptatea. A câștigat justiția. A câștigat România oamenilor cinstiți. Felicitări, Laura Codruta Kovesi!”, a anunțat eurodeputatul liberal Siegfried Mureşan pe Facebook.

Consiliul UE s-a reunit, astăzi, în formatul COREPER (ambasadorii statelor membre) pentru a decide cine va fi propunerea Consiliului pentru poziţia de şef al Parchetului European.

Continuă să citești

Naţional

Vești proaste pentru vitezomani! Pe mai multe drumuri din țară, între localități, ar putea fi montate radare fixe

Publicat acum

pe

loading...

Avocatul Poporului, Renate Weber, a emis o serie de recomandări pentru creşterea gradului de siguranţă a participanţilor la trafic, printre care se numără şi montarea de radare fixe în zonele intens circulate. Totodată, instituţia recomandă introducerea în programa şcolară a educaţiei rutiere.

Avocatul Poporului solicită autorităţilor competente, prin Recomandări, să ia măsuri urgente pentru creşterea siguranţei participanţilor la trafic. Urmare a apariţiei unor statistici potrivit cărora România este pe primul loc în Europa la numărul de accidente de circulaţie grave, Avocatul Poporului a emis o serie de Recomandări autorităţilor centrale, în care solicită măsuri urgente în vederea creşterii gradului de siguranţă a participanţilor la trafic. Dorind să analizeze cauzele acestor accidente grave, iniţial Avocatul Poporului a solicitat lămuriri Direcţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi Companiei Naţionale de Căi Ferate ’’CFR’’ S.A., dar răspunsurile oferite nu au avut darul de a clarifica modul concret în care aceste autorităţi îşi propun să combată fenomenul accidentelor rutiere”, se arată într-un comunicat de presă.

Printre recomandările Avocatului Poporului se numără montarea de radare fixe între localităţi şi la intrarea în localităţi, mai ales pe drumurile cu circulaţie intensă.

În cadrul Recomandărilor emise, Avocatul Poporului solicită Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne şi Inspectoratului General al Poliţiei Române să aibă în vedere, între altele, montarea de parapeţi în zonele abrupte; repararea urgentă a drumurilor, pasajelor rutiere, podurilor şi viaductelor aflate în stare de degradare; montarea de separatoare de sens, în special în curbe şi în zonele în care se pot atinge viteze mari; montarea de radare fixe între localităţi şi la intrarea în localităţi, mai ales pe drumurile cu circulaţie intensă şi pe autostrăzi; dublarea semnelor de circulaţie, prin practicarea de marcaje rutiere vizibile pe carosabil; identificarea rapidă a unor soluţii pentru descongestionarea traficului în zonele în care acesta se blochează în mod frecvent”, transmite instituţia.

O altă recomandare prevede asigurarea în programa şcolară a educaţiei rutiere.

Ministerului Educaţiei Naţionale i se solicită, între altele, să asigure, prin programa şcolară, educaţia rutieră a preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar; să asigure, în unităţile de învăţământ specializate, pregătirea cursanţilor în vederea obţinerii permisului de conducere. Ministerul Sănătăţii va trebui să urmărească exercitarea atribuţiilor ce i-au fost conferite în privinţa elaborării de norme referitoare la examinarea medicală a candidaţilor la examenul pentru obţinerea permisului de conducere; în privinţa stabilirii măsurilor ce trebuie luate de unităţile sanitare, în scopul prevenirii accidentelor de circulaţie generate de cauze medicale; a stabilirii semnului distinctiv ce se aplică pe ambalajul medicamentelor contraindicate conducerii vehiculelor. În context, Ministerul Sănătăţii va trebui să identifice rapid soluţii care să contribuie la îmbunătăţirea legislaţiei în domeniu şi care să contribuie la reducerea imediată a numărului de accidente rutiere şi a creşterii gradului de siguranţă în trafic”, se mai arată în comunicatul de presă.

Continuă să citești

Naţional

Începând cu 12 octombrie, telefoanele vor fi interzise în trafic! Ce sancțiune riști dacă ești depistat cu telefonul în mână

Publicat acum

pe

loading...

Pentru cei care scriu mesaje, transmit live, filmează sau vorbesc la telefon în timpul condusului sancțiunile vor fi, din luna octombrie, mai dure.

La data de 12 august 2019, Guvernul României a adoptat Ordonanța nr. 11 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Spre deosebire de cadrul legal anterior, care viza exclusiv folosirea telefonului mobil, prin noile reglementări a fost interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, de către conducător, în timpul conducerii vehiculului aflat în mișcare.

Nerespectarea acestei norme de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai constituie contravenție și este sancționată cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei), și cu aplicarea sancțiunii complementare de 4 puncte de penalizare.

În ceea ce privește nerespectarea normei de interdicție de către conducătorul vehiculului pentru care nu este prevăzută obligativitatea deținerii permisului de conducere, contravenția este sancționată cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei).

Un alt aspect de noutate îl constituie sancționarea unei forme agravante de săvârșire a contravenției privind utilizarea telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai.

Astfel, ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai aflate în mișcare, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, concomitent cu încălcarea unei reguli pentru circulația vehiculelor, constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni, de la 4 la 5 puncte-amendă (de la 580 de lei, la 725 de lei), și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru 30 de zile.

Cu titlu de exemplu, intră sub incidența acestor sancțiuni, ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai aflate în mișcare, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, concomitent cu:

  • depășirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • circulația pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
  • nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei ori a luminilor pentru circulația diurnă, pe autostrăzi, drumuri expres și pe drumuri naționale europene (E);
  • depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
  • nepăstrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precedă, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
  • pătrunderea într-o intersecție atunci când circulația în interiorul acesteia este blocată;
  • neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
  • nerespectarea regulilor privind depășirea;
  • depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire;
  • depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
  • depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic.

Noile reglementări urmează a intra în vigoare la data de 12 octombrie 2019.

Continuă să citești

RECLAMĂ

loading...

PUBLICITATE

PUBLICITATE

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

TU AI DAT LIKE?

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER

Cele mai populare