Conectează-te cu noi

Naţional

Complicațiile gripei. Când apare și cum se tratează faringita virală

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

Faringita virală este o afecțiune de natură infecțioasă determinată de acțiunea unor virusuri asupra mucoasei faringelui. Astăzi, faringita este una dintre principalele cauze pentru care copiii lipsesc de la școală mai ales iarna și pentru care ajung la medicul specialist, scrie doctorulzilei.ro.

Specialiștii susțin că faringita virală poate să apară fie din pricina unor infecții ale tractului respirator sau poate să fie localizată numai la nivelul faringelui. Deși boala se întâlnește la orice vârstă, de regulă, cei mai expuși îmbolnăvirii sunt copiii.

Atenție! Fiind o infecție virală, faringita nu se tratează cu antibiotic. Numai în cazul în care există diagnosticul de faringită bacteriană, medicul specialist va prescrie antibiotic.

Principalele simptome sunt:

  • dureri de gât,
  • migrene,
  • oboseală persistentă,
  • frisoane,
  • febră dar nu foarte mare, ca de exemplu în cazul gripei
  • lipsa poftei de mâncare,
  • dificultate la înghițire,
  • disconfort general,
  • uneori apare senzația de greață,
  • strănut,
  • rinoree, congestie nazală

Agenții etiologici cei mai frecvent întâlniți în faringitele virale sunt rhinovirusurile și adenovirusurile, acestea fiind responsabile de aproximativ 50% dintre cazurile de faringită. Și virusurile gripale pot conduce la apariția faringitei la peste 50% dintre pacienții infectați. Cel mai adesea faringita apare când agentul infecțios este virusul influenza tip A, mai puțin când este vorba de tipul B.

Îmbolnăvirea are loc pe calea aerului, virusul pătrunde în organism. De cele mai multe ori, virusul duce și la prezența secrețiilor crescute la nivelul mucoasei nazale sau din contră, la obstrucționarea nasului.

Cum se stabilește diagnosticul:

Diagnosticul faringitelor virale se stabilește în urma efectuării unui control fizic general. Medicul va examina gâtul pacientului și ganglionii. De regulă, gâtul este roșu, iar amigdalele sunt mai mari. Se face și exudatul faringian.

Măsurile de tratament constau în administrarea medicamentelor cu rol de ameliorare a simptomelor. Pacientul trebuie să fie corect hidratat, se poate face și gargară cu apă și sare care deși este un remediu natural ajută la ameliorarea durerilor de gât. De asemenea, medicamentele antiinflamatoare au rolul de a controla febra.

Naţional

Proiect: Decontarea sumei prin RCA, în cazul accidentelor auto, să fie făcută în maxim 45 de zile

Publicat acum

pe

loading...

Mai mulţi parlamentari PSD şi unul ALDE au depus la Senat un proiect care modifică Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto şi care introduce obligativitatea prezentării decontului sumei în maxim 45 de zile de la data reparaţiei autoturismului într-o unitate autorizată, potrivit Mediafax.

Iniţiativa legislativă vizează modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie

Mai exact proiectul modifică articolul care se referă la decontarea directă între asiguratorii RCA şi care prevede că: „Procedura de decontare directă se stabileşte prin reglementări ale A. S.F. care trebuie să prevadă, sub sancţiunea returnării sumei acordate cu titlu de decontare directă, obligativitatea prezentării decontului în termen de maxim 45 de zile de la data reparaţiei vehiculului într-o unitate autorizată”.

În forma în vigoare a legii, alineatul respectiv stabilea doar că „procedura de decontare directă se stabileşte prin reglementări ale A.S.F.”.

Aleşii susţin, în expunerea de motive, că forma actuală a legii permite ca reparaţia unei maşini să fie realizată în multe cazuri în unităţi neatorizate de persoane neautorizate.

Textul de lege permite decontarea directă în cazul avarierii vehiculelor, aspect pozitiv care vine indubitabil în sprijinul beneficiarului asigurării, asigurând posibilitatea persoanei de a repara repede şi la unitatea aleasă vehiculul. Totuşi, aspectul negativ al acestei prevederi constă în aceea că, în mod concret, reparaţia vehiculului avariat se realizează în foarte multe cazuri în unităţi neautorizate, de către persoane nespecializate şi în condiţii improprii”, arată iniţiatorii, în expunerea de motive a proiectului de lege.

Parlamentarii care au depus proiectul la Senat mai argumentează că „beneficiarul despăgubirii directe, primeşte suma alocată de către societatea de asigurare şi, din acel moment, nu mai există un control asupra modului în care acesta utilizează în mod real suma primită. Or, pe de o parte, domeniul căruia poate să îi aparţină avaria poate fi foarte variat, iar pe de altă parte avariile apărute pot fi de natură să afecteze în mod grav siguranţa rutieră”, potrivit sursei citate.

Iniţiatorii mai spus că prin propunerea legislativă nu condiţionează „acordarea decontării directe şi astfel nu împietăm asupra dreptului beneficiarului asigurării de a opta pentru această despăgubire, de a opta pentru o anumită unitate care să efectueze reparaţiile sau de a efectua în timpul dorit reparaţie”.

De asemenea, ASF poate opta pentru prevederea unui anumit termen în care beneficiarul asigurării să facă reparaţia.

Modificarea propusă prin prezenta iniţiativă are rolul de a proteja cetăţeanul în general, inclusiv pe beneficiarul asigurării, deoarece obligă la efectuarea reparaţiilor la o unitate autorizată, oferind, aşa cum afirmam şi mai sus, garanţii sub aspectul profesionalismului executării lucrărilor şi sub aspectul posibilităţii de angajare a răspunderii în cazul în care reparaţiile nu au fost realizate în mod corect”, conchide sursa menţionată.

Proiectul de lege a fost înregistrat la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaţilor.

Continuă să citești

Naţional

Lege nouă pentru cei care locuiesc la bloc! Intră în vigoare pe 28 septembrie

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

Comportamentul locatarilor într-un bloc va avea, începând cu 28 septembrie, o nouă lege. Regulamentul Condominiului va trebui semnat de proprietari și chiriași, iar documentul va conține detalii despre conduita persoanelor din interiorul unui bloc. Bonus, regulile se aplică și vizitatorilor, scrie A1.

Finalul lui 2018 a adus o nouă legislaţie pentru asociaţiile de proprietari. Astfel, toţi proprietarii de apartamente și garsoniere trebuie să semneze, până în data de 28 septembrie 2019, ”un document scris cu privire la regulile de folosinţă a părţilor comune precum şi normele de conduită şi bună vecinătate dintre proprietari”, mai scrie sursa citată.

Legea Condominiului. Ce trebuie să facă proprietarii și chiriașii

În documentul pe care proprietarii și chiriașii îl vor semna vor fi trecute reguli de conduită pentru spațiile comune ale blocului. De la zona de curățenie, până la programul de liniște, toate vor fi trecute în această lege nouă.

În cazul în care regulamentul nu va fi respectat, cei care se simt afectați pot sesiza neregulile la preşedintele sau comitetul executiv al asociaţiei. De menționat este faptul că încălcarea acestui regulament nu constituie contravenție.

Mai mult, noua legislaţie le va permite asociațiilor de proprietari să modifice și orele de linişte. În prezent, legislaţia în vigoare are ca ore de ”liniște” perioadele dintre 22.00 – 08.00 şi 13.00-14.00).

Continuă să citești

Naţional

Se scumpesc carburanții! Majorarea este cauzată de atacul cu rachete din Arabia Saudită

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

Petrolul de trip Brent, referință pentru 70% din țările lumii, s-a scumpit cu 20%, cea mai mare variație de preț din istorie, după ce un atac cu rachete, presupus din Yemen, a indisponibilizat jumătate din producția Aramco, compania de stat a Arabiei Saudite, și 5% din producția globală, scrie Cotidianul.

Ulterior, creșterea cotațiilor s-a mai temeperat, ajungând la doar 10%, după ce SUA anunțat că va apela la rezervele federale strategice pentru a calma piețele. Cum ajustarea cotațiilor se vede mereu în prețul carburanților, trebuie să ne așteptăm, în perioada imediat următoare la scumpirea carburanților comercializați în România, potrivit sursei citate.

Întotdeauna scumpirea benzinei și motorinei a survenit celei a petrolului. În mod uzual, carburanții sunt direct influențați de cotațiile internaționale ale produselor petroliere, care, și ele, urmează Brent-ul. Influența este în general proporțională în sensul că o scumpire cu 5% a petrolului antrenează o scumpire cu 5% a carburanților. Pe piața românească însă, influența este diminuată la o treime, adică scumpirea cu 10% a Brent-ului adduce o scumpire cu 3% enzinei și motorinei. Aceasta deoarce carburanții nu au doar compenta petrol , ci și taxe datorate statului, plus curs valutar.

Mai clar, potrivit ultimelor date valabile ale Comisiei Europene, costul mediu al benzinei în România este de 1,14 euro pe litru iar al motorinei, 1,18 euro, singura țară mai ieftină fiind Bulgaria. Ne putem, așadar, aștepta destul de repede ca aceste cotații să urce cu 3%, până la 1,18 euro benzina și 1,21 motorina, adică un litru de carburant va fi cu 16 bani mai scump decât acum. Adică, dacă, spre exemplu, băgăm acum benzină cu 5,50 lei pe litru, într-o săptămână, maxim două săptămâni, vom alimenta la 5,66 lei/litru.

Ce plătim la pompă

Un procent de doar 51-54% din preţul carburantului din benzinării este apanajul mărfii propriu-zise, restul fiind taxe percepute direct de către stat. Practic, la benzinărie nu alimentăm doar maşina, ci şi direct vistieria statului, pentru că distribuitorul de carburanţi virează direct la Finanţe între 46% şi 49% din litrul de benzină sau motorină, reprezentând TVA și accize.

Restul este componenta de preţ cu care „jonglează” producătorul şi distribuitorul de carburanţi:

  • costuri logistice (distribuţie primară şi secundară – salarii, întreţinere, amortizări – rovigneta, anvelope de iarna, etc.);
  • costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);
  • costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);
  • costuri financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar);
    adaos comercial.

În România, există trei lanțuri mari de distribuitori de carburanți, Petrom, Rompetrol și LukOil, și multe altele mai mici. Din spate vine puternic MOL, filiala locală a companiei petroliere de stat din Ungaria cu același nume.

Continuă să citești

RECLAMĂ

loading...

PUBLICITATE

PUBLICITATE

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

TU AI DAT LIKE?

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER

Cele mai populare