Conectează-te cu noi

Social-Cultură

La un an de când un tren de călători a deraiat la Dej, AGIFER publică raportul de investigare a accidentului feroviar

Publicat acum

pe

Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER a publicat recent un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoara-Iași în gara Dej Călători, la data de 24 septembrie 2017.

Potrivit documentului, la data de 24.09.2017, ora 23:18, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Cluj, secţia de circulaţie Dej Călători – Cluj Napoca (linie dublă electrificată), în staţia Dej Călători, pe linia 2, la km 46+116, pe o zonă de traseu în curbă, s-a produs deraierea locomotivei EA546 și a celor șase vagoane din compunerea trenului de călători InterRegio nr.1765, aparţinând operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Călători” SA.

Trenul călători InterRegio nr.1765 (aparţinând operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Călători” SA circula de la staţia CFR Iași, avea ca destinație staţia CFR Timișoara. Trenul era compus din 6 vagoane de călători şi era remorcat cu locomotiva electrică EA546.

Ca urmare a producerii acestui accident feroviar nu au fost înregistrate victime omenești sau răniți.

În urma avizării producerii acestui accident feroviar, avizare efectuată conform prevederilor reglementărilor specifice, la fața locului s-a deplasat personal din cadrul Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER, administratorului de infrastructură feroviară publică CNCF „CFR” SA şi operatorului de transport feroviar de călători SNTFC „CFR Călători” SA.

Cauza directă a accidentului feroviar produs pe linia 2 din stația CFR Dej Călători, o constituie căderea între firele căii a roților din partea dreaptă a locomotivei electrice EA546, ce remorca trenul de călători nr.1765 (roțile care rulau pe șina corespunzătoare firului interior al curbei) și a celor 6 vagoane din compunerea trenului.

Căderea roților locomotivei între firele căii s-a produs în condițiile deplasării laterale a șinelor, sub acțiunea forțelor dinamice transmise acestora de către roțile materialului rulant, fapt care a determinat creșterea valorii ecartamentului căii peste valoarea maximă admisă în exploatare.

Factori care au contribuit:

  • traversele normale de lemn, care prin starea tehnică necorespunzătoare nu permiteau strângerea tirfoanelor pentru fixarea plăcilor metalice și împiedicarea deplasării acestora în lungul traverselor, favorizând astfel, creșterea valorii ecartamentului căii peste valoarea maximă admisă, sub acțiunea forțelor dinamice transmise șinelor de către roţile materialului rulant;
  • folosirea, în procesul tehnologic de executare a lucrărilor de consolidare a liniei 2 din stația CFR Dej Călători, a unor traverse normale de lemn impregnate, care în interior aveau defecte ce nu permiteau folosirea acestora în exploatare;
  • neprecizarea, în caietul de sarcini care a stat la baza procedurii de achiziție a lucrării „Consolidare liniile 2, 3 stația Dej Călători”, a speciei lemnoase agreate la confecționarea traverselor, aspect important pentru verificarea adâncimii la care a pătruns materialul de impregnare în traversă;
  • neurmărirea calității traverselor normale de lemn impregnate, folosite pentru lucrarea de consolidare a liniei 2 din stația CFR Dej Călători, de către furnizorul feroviar care a executat această lucrare;
  • încadrarea în „Lista produselor, lucrărilor și serviciilor feroviare critice și încadrarea acestora în clasa de risc” din 04.03.2008 (document al Autorității Feroviare Române-AFER), la clasa de risc 2A, a serviciului feroviar critic „Protecția cu substanțe chimice a produselor din lemn (traverse și dibluri);
  • excluderea de la verificarea prin acțiuni de inspecție tehnică AFER, a procesului de obținere a traversei de lemn pentru calea ferată (produs feroviar critic clasa de risc 1 A), obținut prin aplicarea unui serviciu feroviar critic clasă de risc 2A, unui produs feroviar critic a cărui clasă de risc este 1A;
  • furnizarea serviciului feroviar de „impregnare cu antiseptici uleioși, prin metoda vid-presiune, a traverselor și a stâlpilor de lemn pentru calea ferată” în alte condiții față de cele prevăzute în anexa la agrementul tehnic feroviar deținut;
  • aplicarea vizei AFER pe certificatul de conformitate emis de un furnizor feroviar, pentru produse feroviare critice, care nu se regăsesc în Autorizația de Furnizor Feroviar și în Certificatul de Omologare Tehnică deținute de acesta;
  • menținerea în exploatare a unei suprastructuri feroviare a cărei formă și dimensiuni nu respecta forma și dimensiunile prismei de piatră spartă prevăzută în codurile de bună practică, motiv pentru care piatra spartă în exces împiedica vizualizarea defectelor traverselor, în special în zona de fixare a plăcilor metalice;
  • interpretarea neriguroasă a defectelor geometriei căii, înregistrate pe linia 2 din stația CFR Dej Călători, cu ocazia măsurătorilor efectuate cu vagonul de măsurat calea;
  • neidentificarea traverselor normale de lemn necorespunzătoare, cu ocazia reviziilor periodice și a recensămintelor traverselor necorespunzătoare, efectuate în perioada de timp dintre data finalizării lucrărilor de consolidare a liniei 2 și data producerii accidentului.

Detalii suplimentare AICI!

CITEȘTE ȘI:

Un TREN A DERAIAT în Dej. Călătorii, EVACUAȚI de urgență – FOTO/VIDEO

Reclamă
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

RECLAMĂ

RECLAMĂ

PUBLICITATE

TU AI DAT LIKE?

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER