Ştiri din zonă
API solicită sisteme „2+1 alternativ” pe DN1C, între Dej și Cluj-Napoca, pentru reducerea accidentelor rutiere
Publicat acum
5 anipe
de
Dorin CocișAsociația Pro Infrastructură solicită introducerea sistemelor 2+1 alternativ pe mai multe drumuri naționale, între care și pe DN1C, pe tronsonul Dej – Cluj-Napoca.
Acestea asigură separarea sensurilor, oferind o bandă de depășire, alternativ, pe fiecare sens. Soluția este utilă pentru reducerea numărului mare de accidente de pe șoselele din România, mai ales a celor cauzate de intrarea pe contrasens.
„Intrarea pe contrasens a fost cauza multora din tragicele accidente din ultimele săptămâni. Există soluții simple și ieftine de separare completă a sensurilor de mers, lăsând însă posibilitatea depășirii (…) Marcajul ”2+1 alternativ” asigură separarea sensurilor, oferind o bandă de depășire alternativ pe fiecare sens”, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură.
O astfel de soluție a fost implementată deja în câteva locații din țară. Spre exemplu, în județul Ialomița, pe tronsonul care înainte era printre cele mai periculoase de pe DN2, a avut loc în primele șase luni o singură ciocnire frontală.
„Zona pilot între Sinești si Movilița a fost inaugurată în iulie 2019. Rezultatul: pe tronsonul care înainte era printre cele mai mortale de pe DN2 a avut loc în primele 6 luni o singură ciocnire frontală, care putea fi și ea evitată daca CNAIR instala parapete median”, mai spun cei de la Asociația Pro Infrastructură.
În urma acestui succes, ONG-ul pentru infrastructură solicită CNAIR introducerea sistemelor 2+1 alternativ pe mai multe drumuri naționale, între care și pe DN1C, pe tronsonul Dej – Cluj-Napoca.
„Chiar dacă există loc de mai bine, monitorizarea noastră arată că testul pe cei 10 km ai DN2 a fost un succes. Felicităm CNAIR și solicităm de urgență generalizarea sistemului ”2+1 alternativ” pe cei aproape 400 km din DN2 și DN28 care au lățime suficientă (Afumați-Săbăoani-Iași) și pe alte drumuri naționale cu aceeași lățime (de exemplu DN1C Cluj Napoca-Dej). Sistemul poate fi implementat și pe celelalte drumuri naționale prin extinderea platformei la minimum 13 metri, lucru realizat deja de CNAIR pe porțiuni din DN7 Valea Oltului. Este timpul să nu mai avem victime pe contrasens!”, au scris cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Aceștia consideră că astfel de reamenajări sunt imperativ necesare în țara cu cele mai nesigure drumuri din Europa: 5 decese pe zi în medie, ajungând la 10 pe zi de sărbători. De asemenea, aceștia mai spun că nu ar mai trebui permisă construirea de drumuri noi, spre exemplu centuri rutiere, fără separare de sens, cum e cazul centurii Timișoara, Iași, Zalău sau parte din centura Bacău! O lărgire a drumului la faza de proiect de la 10 la 13 metri asigură implementarea unui sistem cu separare de sens și bandă de depășire.