Conectează-te cu noi

Administraţie

Bugetare participativă la Dej, UN VIS! ”Nu e o idee rea”, dar PSD-iștii au votat ÎMPOTRIVĂ! – FOTO/VIDEO

Publicat acum

pe

loading...
Deși au susținut timp de aproape o oră că sunt de-acord cu ideea de ”bugetare participativă”, ba chiar primarul a spus că o și aplică deja într-un mod asemănător, social-democrații din Consiliul Local Dej au votat ”împotriva” proiectului inițiat de PNL.

Grupul PNL din Consiliul Local Dej a propus astăzi, în plen, un ”proiect de hotărâre privind aprobarea unor măsuri pentru implementarea procesului de bugetare participativă la nivelul Municipiului Dej”. Ce înseamnă bugetare participativă? Bugetarea participativă este un proces prin care ideile, iniţiativele sau proiectele comunităţii pot să ”prindă viață”. Mai exact, membrii comunității dejene ar putea să se implice direct în îmbunătăţirea calităţii vieţii, pe principiul ”și părerea mea contează” sau ”particip efectiv la stabilirea priorităților în cheltuirea banilor”. O idee modernă, de actualitate, aplicată deja în orașe mari din țară, unde cetățenii au venit cu idei și inițiative și au avut ocazia ca acestea să devină proiecte benefice comunității.

Astăzi, în cadrul ședinței ordinare pe luna martie, ideea de ”bugetare participativă” a ajuns în cele din urmă și la Dej, ca urmare a unui proiect inițiat de grupul PNL. Prezentarea ideii i-a aparținut consilierului local Marius Butuza. ”Acest gen de activitate bugetară a fost implementat de către primăriile câtorva reședințe de județ. Ideea nu este una originală, nici nu am pretins așa ceva. Consider că este o idee inovatoare, modernă și dincolo de avantajele evidente va duce la o comunicare cu cetățeanul. Implicarea cetățeanului în procesul de derulare și de inițiere a unor proiecte care țin cont de viața de zi cu zi a lor va conduce la nașterea spiritului civic. Implicarea lor va duce și la eficientizarea acestei administrații”, a declarat Butuza, care a mai anunțat că speră ca în anul 2019 să fie propuse primele proiecte în acest sens.

Social-democrații au deschis ”asaltul” prin glasul povestitorului Gheorghe Giurgiu care a înșirat ”motivele” pentru care comisia de cultură a dat aviz negativ proiectului (celelalte comisii au anunțat ”vot în plen”). Primul motiv ar fi că bugetul investițional pe anul acesta a fost epuizat, iar în anii următori trebuie alocate cotele de cofinanțare pentru proiectele multianuale. O altă scuză – spunem noi – a fost următoarea: ”bugetarea participativă s-a aplicat în oraș mari, reședințe de județ, cu bugete incomparabil mai mari decât municipiul Dej”. Corect, ar spune unii, dar nu s-a discutat nicio sumă până acum (nu a fost trecută nici în proiect), iar aceasta poate fi adaptată în funcție de posibilități.

După ce în prima fază i-au acuzat pe PNL-iști că au ”plagiat” proiectul (afirmația i-a aparținut tânărului Andrei Bradea), PSD-iștii – prin vocea aceluiași Giurgiu – s-au contrazis singuri. ”Toate municipiile mari, reședințe de județ, în care s-au deraulat asemenea proiecte au creat o platformă online pe care cetățenii au publicat proiectele și după selectarea celor eligibile tot online au fost votate de cetățeni. În proiectul propus azi s-a optat pentru ședințe cu cetățenii, ori știm că la ședințe cetățenii nu participă în număr semnificativ”, a explicat Giurgiu. În final, consilierul a făcut ”revista presei” și a anunțat că la Cluj ”bugetarea participativă” a fost un eșec și că această idee, citând dintr-un alt ziar, ”este un concurs de popularitate prin care câștigă nu cel mai bun proiect, ci inițiatorul cu cei mai mulți prieteni” (n.r. – în Cluj s-a mers pe varianta votului online).

Apoi, viceprimarul Teodora Muncelean a povestit că a luat parte o singură dată la o ședință a unui asemenea consiliu, în Cluj, însă au participat prea puține persoane, iar discuțiile au fost lipsite de consistență, fără o viziune de ansamblu a dezvoltării orașului. ”Nu știu dacă la Dej ar avea succes un asemenea proiect, dacă nici la Cluj până acum nu a dat roade”, a specificat Muncelean.

”Trei, patru cetățeni, spune domnișoara viceprimar… În regulă! Pentru început doar atâția au fost, dar spiritul civic și responsabilitatea încep să se miște, oamenii văd și vin cu idei noi. Vrem să deschidem și să îi implicăm”, a punctat și Aurelian Mureșan. L-a urmat Giurgiu, care și-a nuanțat poziția: ”Eu nu am zis că bugetarea participativă nu este bună… (…) numai că orice idee bună, aplicată pe baza unui proiect insuficient fundamentat, distruge această idee și acesta este pericolul… Ideea este foarte bună, nu am negat-o”.

Deși primarul ar fi fost ”purtătorul de stindard al bugetării participative” – așa cum l-a numit Butuza pe Morar, liniștindu-l că el, alături de Consiliul de Bugetare, va tria proiectele -, edilul a avut altă părere… că deja face un soi de ”participare bugetativă”, sub o altă formă, ba chiar că nu de acum, ci de ani buni!

”Eu am apreciat inițiativa de bugetare participativă, în prima fază a proiectului. Știam de ea de 4-5 ani… Eu, fără să fac un proiect de hotărâre, am făcut asta: am consultat cetățenii, am fost în fiecare zonă a orașului, pe fiecare stradă și am aflat toate problemele cetățenilor. Nu am așteptat acest proiect”, a declarat Morar Costan, care a ținut apoi o adevărată prezentare a investițiilor și proiectelor realizate sau începute în ultimul timp. Pretextul? Pentru a puncta toate cotele de cofinanțare ale proiectelor multianuale și pentru a arăta că nu se poate modifica distribuția bugetară pe următorii ani.

Parcă neatentă la tot ce spus primarul în ultimele 15 minute, Jorgeta Mihăeștean a subliniat – deși nu mai era cazul – că ”Primăria trebuie să susțină cota care se impune la fiecare proiect de genul acesta. În următorii doi, trei ani bugetul este foarte bine împărțit”. Apoi, și ea a subliniat că ”eu nu spun că ideea (n.r. – de participare bugetativă) nu este bună”.

De cealaltă parte, liberalul Simion Buburuz a adus aminte de ’89 și a explicat că doar atunci funcționa principiul ”om’ face mai târziu, altădată, că acum nu avem bani…” (ca replica la cele spuse de PSD-iști), iar Butuza a precizat că ”acest proiect a avut doar scopuri bune, de a încerca să modernizăm actul administrativ, să aducem cetățenii mai aproape de primărie”.

”Motivul principal pentru care nu o să votez genul acesta de propunere este legat de faptul că sunteți un pic repetitiv și redundant. Există astfel de consultări la nivelul populației. Chiar acum, de două sau de trei luni, funcționează o pagină de Facebook, un grup inovativ în care se discută altfel. În era în care noi vorbim despre tehnologia informării și comunicării, social-media și toate aceste lucruri, dumneavoastră vreți să ne ducem la ședințe…”, și-a justificat Laura Boian votul, cu câteva minute înainte de a apăsa pe butonul ”împotrivă”.

În final, Aurelian Mureșan a promis că dacă nu va trece proiectul îl va repune pe ordinea de zi într-o altă ședință (într-o formă îmbunătățită care să includă inclusiv premierea celei mai bune soluții). Până la urmă ”administrația nu s-a mai deschis către cetățeni”, iar votul – oarecum previzibil încă de la anunțarea avizului comisiilor – s-a confirmat: doar opt voturi ”pentru”, o abținere și 10 ”împotrivă”. Evident, proiectul nu a trecut, dar ”există speranță!”, după cum au glumit liberalii.

Toate discuțiile avute pe marginea acestui proiect pot fi urmărite în MATERIALUL VIDEO de mai jos.

Administraţie

Dej | Tunel de dezinfecție pe Dealul Florilor – FOTO/VIDEO

Publicat acum

pe

loading...

Primăria Municipiului Dej a amplasat astăzi un tunel de dezinfecție în zona Policlinicii de pe Dealul Florilor, ca o măsură suplimentară pentru limitarea răspândirii COVID-19 la nivelul comunității.

Tunelul este prevăzut cu sistem de dispersie substanțe dezinfectante, în cursul zilei de astăzi au fost efectuate probe, iar începând de mâine, 3 aprilie, ora 9:00, va fi funcțional.

Primăria Municipiului Dej va amplasa în următoarea perioadă astfel de tuneluri și în alte zone ale municipiului, în paralel cu acțiunile de dezinfecție la blocuri, străzi și trotuare.

Recomandăm cetățenilor să respecte măsurile transmise de autorități și să evite deplasările cu excepția situațiilor în care este absolut necesar.

Continuă să citești

Administraţie

Dej | Noi reglementări privind căsătoria și declararea decesului pe perioada stării de urgență

Publicat acum

pe

loading...

Comunicat Primăria Municipiului Dej:

Depunerea declarației de căsătorie și oficierea căsătoriei pe perioada instituirii stării de urgență  

În conformitate cu dispoziția Directiei pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date București din data de 27.03.2020, reglementările cu privire la depunerea declarației de căsătorie și oficierea căsătoriei pe perioada instituirii stării de urgență, sunt următoarele:

  •  DEPUNEREA DECLARAȚIEI DE CĂSĂTORIE

Declarațiile de căsătorie însoțite de documentele prevăzute de lege se vor transmite exclusiv on-line pe adresa de e-mail a Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor Dej, la adresa spcep@dej.ro, ca urmare a programării on-line a datei și orei încheierii căsătoriei.

Data depunerii declarației de căsătorie este data transmiterii on-line a declarației. În acest sens cu ocazia programării on-line se va avea în vedere respectarea dispozițiilor art.27 alin.(1) din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Documentele în original vor fi prezentate cu ocazia oficierii căsătoriei, dată la care se va semna și declarația de căsătorie în fața ofițerului de stare civilă.

Pe perioada instituirii stării de urgență nu se acordă dispensele prevăzute la art.24 alin.(2)-(3) și art.27 alin.(2) din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

  • OFICIEREA CĂSĂTORIEI

Oficierea căsătoriei se va face cu respectarea strictă a dispozițiilor art. 24 alin.(1) din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Cu ocazia oficierii căsătoriei se va avea în vedere respectarea dispozițiilor art.2 alin.(3) din ORDONANŢA MILITARĂ  Nr. 1/2020 din 17 martie 2020 privind unele măsuri de primă urgenţă care privesc aglomerările de persoane şi circulaţia transfrontalieră a unor bunuri, cu modificările și completările ulterioare, numărul persoanelor  putând fi redus în funcție de suprafața spațiului unde se oficiază căsătoria până la minimul admis de lege ( viitorii soți și 2 martori).

Pentru semnarea actului de căsătorie se va păstra distanța recomandată între ofițerul de stare civilă și viitorii soți/martori.

Se recomandă cetățenilor suspendarea depunerii declarațiilor de căsătorie și oficierea căsătoriei pe perioada instituirii stării de urgență și a restricțiilor privind circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei pentru prevenirea răspândirii COVID-19.

 Declararea decesului  pe perioada instituirii stării de urgență

În conformitate cu dispoziția Directiei pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date București din data de 27.03.2020, reglementările cu privire la declararea decesului pe perioada instituirii stării de urgență sunt următoarele:

  • MODALITATEA DE TRANSMITERE A DOCUMENTELOR
  1. Medicul /persoana desemnată la nivelul Spitalului/unității medicale/serviciului de medicină legală/medicul de familie, care a constatat decesul  pe raza Municipiului Dej, va transmite prin intermediul serviciilor de poștă electronică securizate( e-mail: spcep@dej.ro, fax: 0264-216140), certificatul medical constatator al decesului împreună cu  actul de identitate al defunctului/dovada eliberată de instituțiile competente prin care se confirmă datele de identitate ale acestuia, în lipsa actului de identitate.
  2. Având în vedere dispozițiile art.33 alin.(1) și (4) din Legea nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, documentele de referință vor fi transmise cel mai târziu a 3-a zi de la data încetării din viață a persoanei, pentru a se înlătura necesitatea aprobării parchetului pentru întocmirea actului de deces.
  3. Ofițerul de stare civilă competent va înregistra decesul și va transmite unității medicale, tot prin intermediul serviciilor de poștă electronică securizate, adeverința de înhumare/incinerare, document care va fi înmânat aparținătorului defunctului. Cu această ocazie se va comunica faptul că certificatul de deces se va elibera persoanei îndreptățite la încetarea stării de urgență.
  4. Documentele originale privind pe defunct vor fi transmise oficiilor de stare civilă competente, în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență prin intermediul serviciilor poștale.

Continuă să citești

Administraţie

Primăria Dej demarează astăzi acțiunea de dezinfecție a scărilor de bloc!

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

Primăria Municipiului Dej continuă să ia măsuri pentru prevenirea răspândirii coronavirusului la nivelul municipiului.

În acest sens acțiunea de igienizare și dezinfecție a spațiilor publice din municipiul Dej, demarată în urmă cu două săptămâni, se derulează în continuare prin dezinfecția străzilor și trotuarelor.

De asemenea de astăzi demarează dezinfecția la casa scărilor de la blocurile de locuințe, anterior fiind derulate procedurile privind achiziția materialelor și echipamentelor de dezinfecție.

Primele zone în care se va interveni sunt cartierele Ștefan cel Mare, Vlad Țepeș, 1 mai și blocurile din zona Parcului Mare, urmând să se continue cu toate zonele de blocuri din oraș.

Primăria Municipiului Dej va lua în continuare măsuri în scop preventiv, menite să protejeze populația de riscurile care există în această perioadă.

Recomandăm cetățenilor să respecte măsurile transmise de autorități, să evite deplasările doar în situațiile în care este absolut necesar.

Reamintim cetățenilor că persoanele vârstnice, persoanele care nu pot părăsi locuința din diferite motive( boli cronice, copii mici sau alte motive întemeiate) care au nevoie de sprijinul Primăriei Municipiului Dej pentru aprovizionarea cu alimente, produse de igienă, medicamente sau alte produse necesare traiului zilnic, pot să apeleze numerele de telefon
0783 101 622 sau 0783 184 480, după următorul program:

  • de luni până vineri între orele 09:00-16:00
  • sâmbăta și duminica între orele 09:00- 13:00.

Continuă să citești

RECLAMĂ

loading...

TU AI DAT LIKE?

PUBLICITATE

PUBLICITATE

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER

Cele mai populare