Conectează-te cu noi

Naţional

Nu uitați! România trece, la noapte, la ORA DE VARĂ! Cum potrivim ceasurile

Publicat acum

pe

loading...

Ultima duminică a lunii martie aduce cu sine schimbarea de la ora de iarnă la cea de vară. Mai exact pe 31 martie, românii îşi vor da ceasurile înainte pentru a trece la ora de vară.

În fiecare an, în ultima duminică a lunii martie, românii îşi dau ceasul cu o oră înainte, deoarece România trece la ora de vară. Mai exact, în noaptea ce desparte 30 martie de 31 martie 2019, toate ceasurile din România vor fi date cu o oră înainte. Ora 03:00 va deveni ora 04:00.

Ziua de 31 martie va avea doar 23 de ore, în loc de 24 de ore din această cauză. Ceasurile se vor da înainte în acelaşi moment în toate ţările Uniunii Europene.

Ora de vară a fost prima dată propusă de un entomolog din Noua Zeelandă, George Vernon Hudson, în 1895. 110 ţări din întreaga lume folosesc astăzi acest mecanism. În Europa, Islanda este singura ţară care nu foloseşte ora de vară. Rusia a început să aplice acest sistem din 1981, însă a renunţat după 20 de ani, pe motiv că nu vrea să streseze cetăţenii.

În România, ora de vară a fost introdusă pentru prima dată în 1932. Până în 1939 ora de vară a funcţionat în fiecare an, între prima duminică din aprilie (în 1932: 22 mai), ora 00:00 şi prima duminică din octombrie, ora 01:00 (ore locale). Între 1 aprilie 1940, ora 00:00, şi 2 noiembrie 1942, ora 03:00, ora de vară a fost în vigoare permanent în România.

Din 1943, practica trecerii la ora de vară a fost suspendată. Ora de vară a fost reintrodusă în România începând cu 1979. În 1996, ţinând cont de avantajele decalării orarului cu o oră vara, pentru a profita la maximum de orele de lumină, acest orar a fost prelungit în Europa cu încă o lună.

Din 1997, ora de vară începe în România în ultima duminică din martie şi se încheie în ultima duminică din octombrie, la fel ca în toate ţările europene.

Cum ne afectează trecerea la ORA DE VARĂ

Medicii sunt de părere că oamenii au nevoie de aproximativ o săptămână pentru a se adapta la ora de vară, deoarece trebuie să se trezească cu o oră mai devreme decât s-au obişnuit.

Pentru cei care suferă de anumite probleme de sănătate, efectele schimbării ritmului biologic ar putea fi mai serioase.

Cei mai mulţi dintre noi îşi vor ajusta ceasul biologic destul de rapid. După câteva zile se vor obişnui cu noul program„, spune Xiaoyong Yang, un profesor asistent la Universitatea Yale.

Totuşi, pentru anumite grupuri de oameni, cei care suferă de depresie sau de probleme cardiace, unele cercetări sugerează că (n.r. ei) dezvoltă un risc mai mare de sinucidere, respectiv, atacuri de cord„, spune Yang.

Studiile au demonstrat că pe perioada de vară sunt mai puţine infracţiuni şi accidente rutiere, iar oamenii consumă mai puţină energie electrică. De asemenea, ţările cu mai multe ore de lumină naturală au locuitori mai fericiţi.

După ce ceasurile vor fi date înainte cu o oră, diferenţa dintre ora oficială a României şi Timpul Universal (numit impropriu şi GMT) va fi de trei ore.

Pe perioada lunilor de vară, când soarele răsare la ora 4.30 şi apune la ora 20.00, s-a recurs la această convenţie, aplicată în România din anul 1979, pentru folosirea optimă a luminii naturale şi reducerea iluminatului artificial.

În conformitate cu Convenţia fusurilor orare, ceasornicele arată pentru fiecare punct de pe Pământ acelaşi minut şi aceeaşi secundă, iar diferenţele dintre ore sunt date de faptul că la fiecare 15 grade longitudine apare o oră în plus.

Numerotarea acestor fusuri începe de la meridianul de origine, ce trece prin localitatea Greenwich, din Marea Britanie, în sens pozitiv către est. Astfel, pentru Europa, ora Europei Occidentale este ora fusului 0, a Europei Centrale – ora fusului 1 şi a Europei Orientale – ora fusului 2. România se află în fusul orar 2.

Naţional

CFR: Noul Mers al Trenurilor intră în vigoare duminică, 15 decembrie!

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

CFR Călători informează că, începând cu data de 15 decembrie 2019, va intra în vigoare noul Mers al Trenurilor 2019-2020, care va fi valabil până la data de 12 decembrie 2020 şi va fi asigurat de un număr mediu de 1230 detrenuri.

Începând cu data de 15 decembrie 2019, pe ruta Bucureşti Nord – Chitila – Buftea se va introduce serviciul de transport suburban prin care se pun la dispoziţie 26 perechi de trenuri InterRegio şi Regio/ zi, mai mult cu 6 perechi de trenuri InterRegio în plus faţă de perioada anterioară.

Începând cu data de 15 decembrie 2019, pe ruta Ciurea– Iaşi se pun la dispoziţie 16 perechi de trenuri Regio / zi, mai mult cu 8 perechi de trenuri Regio în plus faţă de perioada anterioară.

Pentru programul de circulaţie 2019 – 2020, au fost programate trenuri care vor avea opriri în Halta Parc Mogoşoaia pentru a asigura o legătură mai rapidă şi sigură între municipiul Bucureşti şi Mogoşoaia. 16 trenuri cu plecări/ sosiri din/în staţiile Bucureşti Nord vor avea opriri în Halta Parc Mogoşoaia. Durata medie a călătoriei este de 20 minute, iar preţul unui bilet la clasa a 2-a la trenurile Regio este de 3,90 lei iar la clasa a 1-a costul biletului este de 5,30 lei. La trenurile Interregio preţul unui bilet la clasa a 2-a este de 8,20 lei, iar la clasa a 1-a de 12,50 lei.

Din 13 ianuari 2019, pe ruta Bucureşti Nord – Bucureşti Băneasa – Fundulea se va introduce serviciul de transport suburban prin care pune la dispoziţie 13 perechi de trenuri InterRegio şi Regio/ zi, mai mult cu 6 perechi de trenuri InterRegio în plus faţă de perioada anterioară.

Serviciul de transport feroviar de vagoane de dormit şi cuşetă va fi disponibil pe relaţiile: Bucureşti Nord – Timişoara, Bucureşti Nord – Cluj Napoca, Bucureşti Nord – Oradea, Bucureşti Nord – Satu Mare, Bucureşti Nord – Baia Mare, Bucureşti Nord – Sighetu Marmaţiei, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Suceava, Timişoara – Iaşi, Bucureşti Nord – Botoşani, Bucureşti Nord – Bistriţa, Bucureşti
Nord – Vatra Dornei.

Va fi prelungit traseul trenului IR 1823 Bucureşti – Craiova – Târgu Jiu la Petroşani – Subcetate – Călan – Simeria.

În trafic internaţional va fi introdus în circulaţie un tren nou (143/686 şi 687/144), realizat de CFR Călători în colaborare cu MAV Start Ungaria şi OBB Austria pe ruta Satu Mare – Budapesta – Viena şi retur.

În sezonul estival 2020, trenul IR 461/460 va avea în compunere, un vagon direct pe ruta Bucureşti Nord- Istanbul şi retur.

Un nou program pilot pentru deservirea şi sporirea atractivităţii traficului de navetă între zonele suburbane şi marile oraşe din toată ţara. Astfel, va fi permisă călătoria posesorilor de abonamente valabile la trenuri Regio şi cu trenurile Interregio, pentru abonamentele emise pe distanţe de până la 30 de km. Această ofertă este valabilă începând cu data de 15 decembrie 2019 şi nu include trenurile în trafic internaţional.

Va fi introdus un nou serviciu de rezervare a locurilor, ca urmare a solicitării călătorilor, pentru trenurile Regio, la preţul de 1 leu, pe rutele: Bucureşti Obor – Constanţa şi retur, Bucureşti Nord / Basarab –Braşov şi retur, Bucureşti Nord – Buzău – Mărăşeşti şi retur, Bucureşti Nord / Basarab – Craiova şi retur, Buzău – Constanţa şi retur.

În perioada sărbătorilor de iarnă şi sfârşitului de an CFR Călători va utiliza întreaga sa capacitate de transport tehnic disponibilă.

Continuă să citești

Naţional

ALERTĂ ÎN FARMACII! Un medicament prescris și pentru copii, RETRAS de la vânzare!

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

Mai multe loturi ale medicamentului Debridat, utilizat inclusiv pentru copii şi sugari, au fost retrase de pe piaţă.

Agenţia Naţională a Medicamentului a anunţat retragerea de pe piaţă a unor loturi ale medicamentului Debridat, decisă de compania producătoare. Motivul este acela că recipientul ar putea conţine un corp străin metalic ca urmare a unui incident care a avut loc la fabrica din Franţa unde este produs acest mediament.

Potrivit prospectului, Debridat 24 mg/5 ml granule pentru suspensie orală, este utilizat în cazul durerii din cadrul bolilor digestive sau biliare.

Debridat este un medicament care corectează tulburările tranzitului gastrointestinal care sunt legate de aceste afecţiuni.

Continuă să citești

Naţional

Veşti bune pentru salariaţii din România! La cât ar putea ajunge tichetele de masă în 2020

Publicat acum

pe

FOTO – Arhivă
loading...

În această lună, mai exact pe data de 4 decembrie, proiectul de lege care prevede majorarea valorii nominale a tichetelor de masă la 20 de lei a primit raport favorabil de la Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială si este propusă pentru adoptare de către Camera Deputaţilor.

Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, prevede majorarea valorii nominale a tichetelor de masă la 20 de lei, a fost înregistrată la Senat pe 9 aprilie 2019, scrie ZF.

În prezent, valoanea nominală maximă a unui tichet de masă este de 15,18 lei şi conform, expunerii de motive a iniţialorilor propunerii, “nu este suficientă pentru a cumpăra o masa de prânz, în condiţiile în care valoarea medie a unui mese de prânz este de 21,40 lei”.

Continuă să citești

RECLAMĂ

loading...

PUBLICITATE

PUBLICITATE

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

TU AI DAT LIKE?

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER

Cele mai populare