Social-Cultură
Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Dej, participantă la o conferință online în cadrul ERASMUS+
Publicat acum
4 anipe
În cadrul parteneriatului internațional derulat de Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Dej, prin intermediul programului ”Erasmus+”, zilele trecute a fost organizată conferința ”Portofoliul meu școlar mă ajută să învăț”.
Evenimentul reprezintă un prilej semnificativ de promovare a exemplelor de bună practică din activitatea didactică a școlilor participante, precum și o activitate de popularizarea a diversității culturale și a valorilor europene în rândul elevilor participanți. Datorită climatului social impus de situația epidemiologică, s-a optat pentru organizarea evenimentului în format online, pentru a nu pune în pericol în niciun fel sănătatea participanților.
Pe durata a două ore, 60 de participanți din cele 6 școli partenere ale proiectului ”Developing educational techniques starting from regional context/ Să dezvoltăm tehnicile educaționale pornind de la contextul regional” au fost pe rând în postura de prezentatori și de observatori.
Comunicările conferinței au fost structurate pe două secțiuni, pentru a răspunde la două dintre nevoile de îmbunătățire, identificate prin analiza SWOT, la nivelul partenerilor implicați. Astfel, pentru promovarea diversității culturale, elevii au fost invitați să facă un material de documentare asupra costumelor populare tradiționale din regiunea lor, iar profesorii alături de elevi au fost implicați întru-un schimb de bune practici prin prezentarea unui material de învățare în care să se folosească specificul regional.
Pentru prima secțiune, costunul popular din zona Văii Someșului a fost documentat și prezentat de elevele Aimee Nistor și Andreea Zaharia din clasa a VIII-a A. La a doua secțiune a conferinței, sub îndrumarea doamnei profesor Diana Rafa, echipa școlii a realizat un portofoliu multidisciplinar cu titlul: ”Orașul Dej din prisma conținuturilor de bază din curriculumul românesc”. În cadrul acestui material, elevii au primit sarcini de documentare în care au folosit cunoștințe de la cinci discipline școlare. Elevul Alexandru Apan din clasa a VII-a A a aplicat cunoștințe de matematică de la capitolul ”procente”, pentrua analiza cifre legate de demografia orașului, cum sunt creșterea sau scăderea populației, distribuția populației pe vârste și pe grupuri etnice. Eleva Mădălina Rafa din clasa a VIII-a A a prezentat portretul câtorva scriitori afirmați, care s-au născut la Dej. Eleva Bianca Nicole Sică din clasa a VII-a B a prezentat instrumentele mass-media din zona noastră. Eleva Bianca Chit din clasa a VII-a B a prezentat evoluția infrastructurii orașului în untimii ani. Studiul s-a încheiat cu o incursiune în paginile de istorie ale orașului, făcută de eleva Alexandra Zăvoianu din clasa a VIII-a D. Aceasta a primit sarcina de a se plimba pe străzile orașului pentru a fotografia clădiri reprezentative și de a descrie contextul social al orașului și a regiunii, din momentul în care acestea au fost terminate.
Școlile partenere au prezentat materiale interesante, cu caracter transferabil, acestea putând fi aplicate în orice altă școală și menite să vină în sprijinul activității didactice de la clasă.
Grupul de la Istituto Comprensivo Salvatore Casella, din Pedara, Italia au prezentat ținute vestimentare tradiționale ș imoderne, plecând de la o valoare culturală consacrată a comunității regionale și anume de la personalitatea Sfintei Agata. Ca instrument didactic, profesorii Maria Calvo, Graziella Moschetto, Martina Asero și Cristiana Siragusa au propus un proiect didactic de cultivare a conștiinței civice prin combaterea rasismului, plecând de la experiența comunității din perioada celui de al doilea război mondial cu privire la holocaust.
Grupul de la 15 High School „Adam Mitskevich”, Sofia, Bulgaria au prezentat costume populare de peîntregteritoriulBulgariei, motive popularetradiționale din tehnicabroderieișitehnicatradițională a pielăriei.DoamneleprofesoareYuliaShivacevași Daniela Parusheva au prezentat de asemeneamateriale din portofoliilepersonale ale elevilordesprepersonalități ale revoluțieipașoptise din Bulgaria.
Grupul de la XXVII LiceumOgolnoksztalcaceim.ZeslancowSybiru w Lublinie, din Lublin, Polonia au prezentat costume populare de peîntregteritoriulPoloniei, dansuritradiționale, precumșicostumul popular specific regiunii Lublin din Polonia.DoamnaprofesoaraMalgorzataWrona a prezentatmodalitatea de implementare a unuiproiect didactic de documentarepentruelevii din primulan de liceu, cu privire la influențetradiționaleînvestimentațiadiferitelorpăturisociale de peteritoriulPoloniei, de-a lungultimpului.
Grupul de la Bagcilar Mustafa Kemal Ortaokulu, din Istanbul, Turcia a prezentat costume populare de peîntregteritoriulTurciei, dansuritradiționalespecificefiecăreiregiuniprecumșiobiectetradiționale de artizanat. ProfesoriiGökhanKaytaz, ÖzgeYörükșiSabahattinSezgin au prezentat un studiudesprerolul didactic al filmulețelorrealizate de elevi, concluzionândpebazaexemplelor de proiectedidacticepregătite de elevi.
Grupul de la Ozel Mersin UgurOrtaokulu, din orașul Mersin, Turcia au prezentatun studiuasuprapăpușilortradiționaleturcești, asupracostumelorpopulare din regiuneșiasupracâtorvaobiceiuripopulare. Domnul professor RasitKurșun a prezentatca instrument didactic, un proiectșcolarderulat la nivelulîntregiișcoli,pentrupromovareavaloriloreuropene de toleranță, acceptareșidiversitate, cu tema costume tradiționale din întreagalume.
”Judecând după nota de entuziasm pe care am desprins-o din comentariile audienței asupra materialelor prezentate, precum și după interesul cu care s-a solicitata mapa cu materialele realizate de toți participanții, putem afirma că demersul a fost unul reușit, menit să vină în sprijinul comunității educaționale. Felicitări tuturor participanților! Cele mai calde mulțumiri conducerii școlii, elevilor și profesorilor, care prin prezența lor au dat greutate acestui demers!”, transmite Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Dej.