Conectează-te cu noi

Social-Cultură

Judecătoria Dej: Clauzele abuzive dintr-un contract de credit pot fi atacate și după ajungerea la termen

Publicat acum

pe

Judecătoria Dej a stabilit, printr-o sentință rămasă definitivă, că se pot ataca clauzele abuzive dintr-un contract de credit și după ajungerea la termen a contractului. Avocații băncii s-au plâns la instanța de apel că este ”o abordare nouă și tranșantă, dar fără elemente de structură juridică care să o stabilizeze”, dar apelul le-a fost respins, potrivit clujust.ro.

Instanța Judecătoriei Dej arată în sentința civilă nr. 548/2016: ”Referitor la susținerea pârâtei conform căreia acțiunea este inadmisibilă pentru motivul că Contractul de credit nr. 269/27.01.2006 și-a încetat efectele, instanța apreciază că aceasta este neîntemeiată. Instanța nu este de acord cu interpretarea conform căreia din dispozițiile art. 6 și art. 13 reiese fără dubiu cu invocarea caracterului abuziv al unei clauze contractuale se poate face numai până la momentul în care contractul este în curs de derulare. Nicio dispoziție legală nu interzice invocarea caracterului abuziv al unei clauze dintr-un contract încheiat între un profesionist și un consumator după ajungerea la termen a contractului, cu atât mai mult cu cât, astfel cum s-a reținut deja, sancțiunea care intervine în situația constatării caracterului abuziv este nulitatea absolută, iar invocarea acestei sancțiuni este indiscutabil imprescriptibilă. Legea nr. 193/2000 nu instituie o excepție de la caracterul imprescriptibil al acțiunii în constatarea nulității absolute, art. 13 reglementând numai faptul că instanța va obliga profesionistul să modifice contractele în curs de derulare, fără a se face referire la situația în care contractul nu se mai află în curs de derulare și fără a interzice constatarea existenței de clauze abuzive în astfel de contracte. În orice caz, cererea de constatare a caracterului abuziv al clauzelor contractuale a fost formulată când contractul încă se afla în derulare, precum s-a reținut mai sus.

Astfel cum reiese din dispozițiile art. 4 alin. 1 din Legea nr. 193/2000, elementele principale ale definirii și totodată ale identificării unei clauze ca abuzive sunt: lipsa de negociere, dezechilibrul contractual în defavoarea consumatorului și încălcarea exigenței de bună-credință. La acestea se mai adaugă două criterii: utilizarea listei clauzelor abuzive (anexele 1 și 2 ale Legii) și criteriul celorlalte circumstanțe relevante (art. 4.5 din Lege). În ceea ce privește incidența art. 4 alin. 6 din Lege, instanța reține că faptul ca dobânda și toate comisioanele fac parte din prețul contractului nu atrage de plano imposibilitatea analizării clauzelor care le stabilesc, trebuind analizată și cealaltă condiție prevăzută de dispoziția legală, aceea ca respectivele clauze să fie clare, neechivoce și exprimate într-un limbaj ușor inteligibil.

Instanța urmează a analiza clauzele defăimate ca fiind abuzive pentru a verifica existența sau nu a elementelor care se desprind din lege și care conferă clauzelor din contractele încheiate între profesioniști și consumatori caracter abuziv”.

Continuarea articolului AICI, pe clujust.ro!

Reclamă
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

RECLAMĂ

RECLAMĂ

PUBLICITATE

TU AI DAT LIKE?

ABONEAZĂ-TE PENTRU ȘTIRI VIDEO

PUBLICITATE

CAUTĂ CE TE INTERESEAZĂ

Web Doar pe Dej24.ro

DONEAZĂ

Dacă doriți să sprijiniți financiar Dej24.ro, CLICK pe butonul de mai jos pentru a dona orice sumă de bani.

PARTENER