Administraţie
Centura ocolitoare a municipiului Dej, o UTOPIE. PROMISIUNI făcute de-a lungul anilor
Publicat acum
9 anipe
Subiectul ”centura ocolitoare a municipiului Dej” pare a fi din nou ”la modă”. O mulțime de aleși au promis marea cu sarea de-a lungul anilor, ultimul ”vorbitor” pe listă fiind, chiar ieri, deputatul Cornel Itu. Dej24.ro vă prezintă mai jos toate declarațiile făcute în ultimii ani pe marginea acestui subiect.
Despre centura municipiului Dej s-a vorbit pentru prima dată, la modul cel mai serios, în urmă cu aproape 10 ani, în mandatul primarului Ioan Ungur. În 2007, primarul Ioan Ungur declara că ”am discutat personal cu ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, la întâlnirea pe care am avut-o la finele săptămânii trecute la Baia Mare. M-a asigurat că studiul de fezabilitate a fost aprobat, iar lucrările pot începe în primăvara anului următor deoarece autorităţile au reuşit să obţină fonduri de la Banca Europeană de Investiţii”. Edilul din Dej susținea în 2007 că lucrările la varianta de ocolire a oraşului – care urma să aibă 3 kilometri – vor demara în primăvara lui 2008.
Încă de pe atunci, autoritățile locale erau conștiente că ”traficul greu dinspre Baia Mare şi Bistriţa se face prin municipiu şi afectează şoseaua şi casele oamenilor”, după cum explica același edil pentru Ziua de Cluj. La acea dată, varianta de ocolire a municipiului Dej se afla pe lista celor 13 centuri prioritare din programul naţional elaborat de Ministerul Trasporturilor şi Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi.
Mai mult decât atât, un an mai târziu (august 2008), nu se mai vorbea ”doar” de centură, ci de o adevărată autostradă. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri din România anunța că va comanda un studiu de fezabilitate pentru autostrada Jucu-Dej şi prelungirea acesteia cu un drum expres până la Bistriţa, valoarea estimativă a contractului fiind de 3,66 milioane de lei. Șoferii ar fi urmat să circule pe această autostradă cu 130 de km/h, iar pe drumul expres cu 120 de km/h.
În 2009, noul primar Morar Costan declara pentru Gazeta de Cluj că centura Dejului are deja un studiu de fezabilitate. ”În urmă cu patru ani am făcut studiul de fezabilitate pentru centura de ocolire a Dejului, pentru care am cheltuit atunci aproape 20.000 de euro, iar, cu timpul, pentru actualizarea proiectului s-au mai cheltuit câteva zeci de mii de euro. Săptămâna viitoare (n.r., această săptămână) voi avea o întâlnire cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi vom stabili exact când vom începe demararea proiectului. Cel mai probabil, vom începe în primăvara anului viitor”.
Primarul municipiului Dej susținea pe atunci că varianta de ocolire a oraşului va avea o lungime de 4,9 km. ”Din proiectul actual ştim că vom construi un drum cu o lungime de 4,9 kilometri, care va costa aproximativ 4,7 milioane de euro. Preţul va fi acoperit în proporţie de 3% din bani guvernamentali, iar 97 de procente vor fi acordate din fonduri europene nerambursabile. Proiectul va avea şi două poduri, dintre care unul peste Someş şi unul peste calea ferată”, explica Morar Costan pentru aceeași sursă.
Apoi, aproape doi ani de zile a fost liniște pe marginea acestui subiect. În 2011, Ion Pantelimon, şeful DRDP Cluj (direcţie aflată în subordinea CNADNR), anunța cu surle și trâmbițe că ”pentru centura ocolitoare a municipiului Dej sunt angrenate fonduri europene printr-un program BERD. Centura Dejului este în faza de proiect tehnic, realizarea acesteia urmând să fie susţinută cu fonduri ISPA. În total, are 6 kilometri”, arăta Pantelimon în prima lună din noul an.
În 2012, Ovidiu Silaghi, Ministrul Transporturilor la acea dată, era prezent la Dej. ”Pot promite că centura Dejului va intra în finanțare anul viitor. Este de importanță maximă pentru zonă. Va fi făcută din fonduri europene și pot promite că va fi prinsă în bugetul de anul viitor”, declara Silgahi, conform Radio Fir. Cuvintele acestuia erau întărite de către șeful CNADR, Mircea Pop, prezent și el la Dej.
Apoi, brusc, subiectul ”a murit” până în 2013, când deputatul dejean Cornel Itu declara că centura municipiului Dej este cuprinsă în Programul Operaţional Sectorial Transport şi se va realiza în perioada 2014-2016.
”Acest amplasament al centurii municipiului Dej a fost corelat și cu propunerile pentru autostrada Petea – Dej – Suceava și cu drumul expres Dej – Cluj Napoca – Turda. Traseul acestei variante este în totalitate nou, se desprinde din DN 1C la kilometrul 55 cu aproximativ 300 de metri înainte de trecerea de nivel a căii ferate Ocna Dejului, apoi traversează cu pasaj superior calea ferată Dej Călători – Ocna Dejului, calea ferată Cluj Napoca – Dej Călători, ocolește zona construită din partea dreaptă a căii ferate, traversează râul Someș în amonte de podul de cale ferată și se racordează la DN 17 (Dej-Bistrița) la circa 1 kilometru de DN 1C, asigurându-se în acest fel legături în toate direcțiile în condiții optime pentru o circulație în deplină siguranță. Lungimea variantei este de aproximativ 5,45 kilometri realizându-se o scurtare a traseului de aproximativ doi kilometri față de cel actual. În ceea ce privește structura și lucrările de drum acestea cuprind pentru centura de ocolire două noduri rutiere, cinci pasaje și patru poduri din care cel mai important este Râul Someș”, preciza în 2013 social-democratul, cel care a și făcut mai multe interpelări pe marginea acestui subiect.
”Sunt două vești bune legate de aprobarea executării a două centuri pe lângă Dej și Huedin. Lucrările vor începe în anul 2014 și se vor termina în 2016 și sigur centura ocolitoare a Clujului de la Apahida la Vâlcele va fi finalizată anul acesta”, specifica în martie 2013 și preşedintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu.
Tot în 2013, primarul Morar Costan promitea marea cu sarea. Mai exact, edilul declara că ”în mai puțin de 3 ani, Dejul va avea centură ocolitoare”, investiția urmând să se ridice la suma de 24,9 milioane de euro. Lucrările trebuiau să demareze în acel an, prin expropieri, pentru ca în 2014 să înceapă lucrarea propriu-zisă.
În martie 2013, preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea era prezent la Dej, la o întâlnire cu primarul Dejului Morar Costan, consilierul judeţean Vasile Sălătioan, deputatul Cornel Itu şi viceprimarul Aurelian Mureşan. ”Cred că multe dintre problemele Dejului şi ale Colegiului 6, cu sprijinul dânsului (n.r – Valeriu Zgonea) o să le rezolvăm: parcul industrial, centura ocolitoare, infrastructură sau tomograf pentru spitalul din Dej”, le-a transmis Cornel Itu jurnaliștilor aflați la conferință.
Mai mult decât atât, în ”Primarul Municipiului Dej – Retrospectiva anului 2013”, de pe site-ul instituției, pe 28 decembrie 2013, Morar Costan promitea din nou: ”Centura ocolitoare a Municipiului Dej, un proiect atât de aşteptat şi necesar pentru deblocarea traficului în zona podului peste Someş, a fost finanţat, lucrarea urmând să fie demarată în anul 2014”. Termenul de finalizare era 2016, anul acesta.
Au trecut doi ani de la acel moment, iar în martie 2015, în cadrul unei conferințe de presă (alături de ministrul delegat pentru Dialog Social, Liviu-Marian Pop) deputatul Cornel Itu readucea în discuție subiectul centurii Dejului: ”Drumul expres Dej – Beclean – Bistrița e prins în acest Master Plan și e prinsă și centura ocolitoare a municipiului Dej. Așa cum domnul ministru (n.r – Liviu-Marian Pop), pe atunci senator, și colegii din Maramureș m-au ajutat și am făcut front comun de am făcut drumul Măgoaja – Tg. Lăpuș […], la fel cred că și acest drum expres va creiona un trafic adecvat și cred că dă o altă dezvoltare zonei noastre”, puncta deputatul Cornel Itu.
La începutul acestui an, pe 12 ianuarie, același deputat – în cadrul unui interviu – specifica obiectivele domniei sale în 2016. ”Centura de ocolire a municipiului Dej este un proiect pentru care am militat de mult timp, şi am fost informat de Ministerul Transporturilor, la sfîrşitul anului trecut, că este cuprinsă în master planul pentru 2020-2030. Însă, acest lucru nu mă mulţumeşte, proiectul fiind împins într-un viitor prea îndepărtat”, a fost unul dintre răspunsurile oferite de Itu la întrebarea ”Ce alte proiecte mai aveţi în vedere pentru acest an?”.
Despre centură s-a amintit și în ședința Consiliului Local Dej din 29 ianuarie, atunci când Marius Butuza l-a întrebat pe primar unde este centura ocolitoare a Dejului și unde sunt investitorii și parcurile industriale, acuzându-l pe edil că prin bugetul propus caută să își securizeze mandatul.
De atunci… liniște totală. Până ieri. Deputatul dejean Cornel Itu a transmis, aseară, un comunicat de presă prin care anunță că, în fața ministrului Transporturilor, a cerut ”urgentarea unor investiţii esenţiale pentru dezvoltarea regiunii în care trăim, respectiv centura ocolitoare a municipiului Dej şi drumul expres Dej-Beclean –Bistriţa. Traficul a crescut atât spre Bistriţa, cât şi spre punctele de ieşire din ţară (Baia Mare, Satu Mare), iar reţeaua rutieră existentă nu face faţă cerinţelor actuale”, după cum se arată în comunicatul PSD-istului.
Rămâne de văzut, zilele sau lunile viitoare, cine va fi următorul politician care ”va învia mortul” pentru a mia oară. Nu de alta, dar alegerile locale sunt la un singur pas, iar cineva tot va promite ”realizarea centurii ocolitoare a municipiului Dej”. Noi ”presimțim” următorul termen ”de finalizare”: 2020.